یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
اهدای نشان «فردوسی» به 4 برگزیده/ شاهنامه شاهکاری ادبی و فلسفی است

نشان فردوسی در چهار بخش حماسه‌سرایی، حماسه‌سازی، حماسه پژوهی و نشان افتخاری فردوسی در عرصه بین‌المللی به چهار برگزیده این عرصه‌ها اعطا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، در آئین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که شامگاه یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ ماه، برگزار شد، چهار نفر از افرادی که در یک سال اخیر در حوزه حماسه‌سرایی، حماسه‌سازی، حماسه‌پژوهی و فردوسی در عرصه بین‌الملل فعالیت‌های موثری داشتند، تجلیل به عمل آمد و نشان عالی فردوسی به آن‌ها اعطا شد.

نشان‌های فردوسی به محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما و تلویزیون بابت حماسه‌سرایی، خانواده شهید الداغی بابت حماسه‌سازی و محمود مدبری، استاد تمام دانشگاه کرمان و شاهنامه‌پژوه، بابت حماسه‌پژوهی اهدا شد.

همچنین نشان افتخاری فردوسی به مرادجان بوری بایوف، رئیس موسسه فرهنگی اکو، به پاس فعالیت‌هایش در حوزه زبان و ادبیات فارسی اهدا شد.

همچنین قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: شاهنامه را باید همانطور که استاد بزرگ زبان و ادبیات فارسی، دکتر شفیعی کدکنی، می‌گوید، کتاب تاریخ ایران نامید.

علی دارابی افزود: شاهنامه را شناسنامه ایرانیان، ترازوی زبان فارسی، اوستای پس از اسلام، اخلاق‌نامه، خردنامه، نیک‌نامه، شجاعت‌نامه و ثبت احوال ایرانیان نامیده‌اند.

وی ادامه داد: شاهنامه را نمی‌توان اثر یک نفر دانست؛ در واقع گویا هزاران هزار مردم در سرودن آن مشارکت داشته‌اند. شاهنامه بیان حال یک قوم و کتاب بشریت به ویژه کتاب ایران بوده که ایرانی آن را بر بالین خود داشته تا بی‌گاه خوابش نبرد و اگر برد، خواب‌های آشفته نبیند.

دارابی با اشاره به اینکه شاهنامه بزرگترین نماد فرهنگی است، تصریح کرد: شاهنامه پیش از آنکه اسطوره‌ای و تاریخی باشد، شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است. در حقیقت اهمیت فردوسی و خلاقیت هنری او در مطالبی که منظوم کرده، نیست بلکه در چگونگی منظوم کردن آن است. زیبایی شعر فردوسی، بی‌همتایی طبع شعری و حکمت پویای اندیشه او است که توانسته با فراغتی شگفت‌انگیز شاهنامه را به شاهکاری بدون دسترس در عرصه حکمت و ادب فارسی تبدیل و به جهانیان معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: حکیم توس انگشت بر مهم‌ترین مسئله یعنی هویت ملی می‌گذارد. فردوسی زبان ملت، خود ملت و جوهره ملیت را در کار خود تشخیص داده و تعیین کرده است. هویت ملی برای یک ملت به منزله روح برای بدن است که فقدان آن به منزله مرگ خواهد بود. هویت ملی عامل همبستگی و شکل‌گیری روح جمعی در یک ملت ‌و وجه مشخص میان ملل دیگر است. هویت ملی ریشه در تاریخ و فرهنگ یک ملت دارد.

دارابی افزود: هویت ملی دربرگیرنده چهار دسته ارزش‌های ملی، دینی، جامعه‌ای و انسانی است. یک ملت برای بقای خود نیازمند هویت ملی است و وحدت ملی هم جز با تکیه بر هویت ملی فراهم نمی‌شود. دین می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عنصر هویت ملی به‌حساب آید؛ اگرچه جستجوی ریشه‌های تاریخی و فرهنگی زمینه‌ای است که نباید آن را دست کم گرفت.

وی با بیان اینکه ادبیات فارسی بر چهار ستون اصلی از جمله فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا استوار است، عنوان کرد: نسل امروز نسلی است که دارای چنین هنرمندان، شاعران، ادیبان و بزرگانی در سطح جهان است و رسالت مهمی بر عهده دارد. چنین جامعه‌ای دچار گسست فرهنگی نخواهد شد و همچنان بر قله میراث فرهنگی جهان می‌ایستد و از میراث فرهنگی خود می‌گوید

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، محمدرضا قلندر، شهردار مشهد، سیدجواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و جمعی از اساتید و دانشجویان مراسم در آئین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در آرامگاه فردوسی حضور داشتند.

رونمایی از سردیس فردوسی، اجرای سرود و نقالی، رونمایی از پوستر، شاهنامه خوانی و چندین برنامه فرهنگی دیگر از جمله بخش های این مراسم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها