پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
همایش‌ مخطوطات شروعی دوباره به مقوله علم و دانش گذشته و آینده است

سید صادق حسینی اشکوری با اشاره به نشست‌های علمی «همایش بین‌المللی مخطوطات ایران زمین» درباره برنامه‌های جانبی این همایش و موضوعات آن سخن گفت.

سید صادق حسینی اشکوری، دبیر کل «همایش بین‌المللی مخطوطات مشرق زمین» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به نشست‌های علمی این همایش گفت: این نشست‌ها  از آستان قدس رضوی تا کاخ گلستان برگزار شد. حتی پیشنهاد برگزاری همایش در کشورهای دیگر هم شده و حال آنکه برنامه‌ریزی اولیه ما فقط ایران و ترکیه بوده است. البته ما در حال بررسی جوانب مختلف هستیم و اگر امکان برگزاری در کشورهای دیگر فراهم شود استقبال می‌کنیم.
 
او درباره استقبال اندک پژوهشگران از این همایش بیان کرد: حضور اندک افراد در نشست‌های علمی را نباید مهم انگاشت؛ چون اولا غالب نشست‌های تخصصی مخاطب اندکی دارند. ثانیا با امکان برگزاری آن‌لاین و پوشش خبری و ضبط ویدئویی عملا امکان استفاده طیف گسترده‌ای در دراز مدت وجود دارد. ثالثا ما با مراکزی روبرو هستیم که خصوصا در ایام کرونا فعالیتشان بسیار کم شده، لذا حضور در یک نشست علمی بیش از مخاطبان برای آن مراکز و روابط علمی آن مهم است. حتی برای سخنرانی‌ها این چند سال کمتر دیده شده‌اند و این خود تشویق علمی محسوب می‌شود.
 
دبیر کل همایش بین‌المللی مخطوطات مشرق زمین ادامه داد: این همایش مانند تمامی همایش‌های دیگر به خاطره‌ها خواهد پیوست. آنچه مهم است خروجی آن است که تلاش کنیم یک خروجی فاخر و چند منظوره باشد. نشست‌های علمی خروجی است که اکنون دارد اتفاق می‌افتد ضبط و پخش سخنرانی‌های خروجی است که در حال رخداد است. آنچه به صورت مقاله و کتاب در حال دریافت است و توسط انتشارات منتشر خواهد شد و این خود مهم‌ترین خروجی این همایش خواهد بود.
 
اشکوری بیان کرد: مراکز همکار بسیار متنوع هستند چون نسخه‌های خطی که موضوع و رکن اصلی همایش است بسیار متنوع است. منشور اسلام یعنی قرآن و فرمان اِقرا یعنی کتاب بر پایه نسخه‌های خطی به دست ما رسیده است. از این رو باید از جوانب مختلف به آن‌ها بنگریم . این همایش شروعی است برای نگاهی دوباره به مقوله علم و دانش گذشته و آینده آن.
 
او درباره نحوه برگزاری پیش‌نشست‌ها هم گفت: پیش‌نشست‌های علمی در قم، تهران و برگزار شد و رویکرد مجموعه پیش‌نشست‌ها توجه مخاطبان، سازمان‌های علمی و کتابخانه‌ها دانشگاه‌ها و افراد وابسته است تا در جریان فعالیت‌های همایش قرار گیرند و بتوانند در همایش اصلی مشارکت کنند و هم جریان‌سازی در کل بدنه علمی کشور نسبت به این رخداد مهم اتفاق بیافتد. اکنون روند برگزاری همایش‌های علمی مقدماتی به گونه‌ای شده است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی در شهرهای مختلف پیشنهاد برگزاری نشست علمی دهند دبیرخانه فرصت هماهنگی و اجرای همگی آن‌ها را ندارد.  

دبیر کل همایش بین‌المللی مخطوطات مشرق زمین با اشاره به موضوعات همایش تصریح کرد: اولین نشست علمی با محوریت «مُهرهای نسخه‌های خطی و اسناد در کتابخانه مسجد اعظم» برگزار شد. نشست دوم: «فهرست‌نویسی پویا و مستمر در کتابخانه و موزه ملی ملک» بود. نشست سوم با عنوان: «جایگاه جهانی آستان قدس در تالار کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مشهد» برگزار شد. نشست چهارم: «به دستنویس‌های فلسفی و کلامی و عرفانی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اختصاص داشت. نشست پنجم: تجلیل از نام آوران ایران بود که در تالار وحدت تهران برپا شد. نشست ششم «دستنویس‌های حج و زیارت» در پژوهشکده حج و زیارت بود.  نشست هفتم: «تصحیح معیار دستنویس‌های اسلامی» در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار خواهد شد.

نشست‌ علمی دیگری نیز تدارک دیده شده است که روز  سه شنبه 13 دی ماه در کاخ گلستان با محوریت دستنویس‌های کاخ گلستان برگزار می‌شود.

وبگاه این همایش را اینجا ببینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها