چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
ضعف سرمايه‌گذاری در حوزه نشر تابعی از وضعيت اقتصادی جامعه است

مدیر نشر تازه تاسیس «چامه‌سرا» معتقد است: «مشكلات اقتصادی و ضعف سرمايه‌گذاری در حوزه نشر، تابعی از وضعيت اقتصادی كل جامعه است.»

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در ایلام، یوسف گوهری‌(واصل) اول فروردین‌‌ماه سال 1339 در روستای اَرَمُو از توابع دره‌شهر استان ایلام متولد شد. وی  تا پنجاه سالگی نه شعر سروده و نه داستانی نوشته بود، اما با اراده و عشق به نوشتن و سرودن، موفق شد کتاب‌های «راه وصل، الان موفقيت، پنج ضلعی موفقيت، زنگ زمان، انتخاب، راز خوشبختی» را در قالب‌های شعر و داستان و روان‌شناسی منتشر کند و چند عنوان دیگر هم زیرچاپ دارد

وی به تازگی مجوز نشر «چامه‌سرا» را دریافت کرده است. این ناشر، معتقد است: «هر صنعتی كه بتواند خودش را با علوم روز هماهنگ كند، موفق خواهد بود.» گوهری در تشریح رویکرد‌های نشر  «چامه‌سرا» می‌گوید: «در چامه‌سرا تلاش می‌کنیم، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و نیازسنجی و نگاه جدی و تخصصی به هنرصنعت نشر، گام‌هایی در مسیر برطرف کردن این آسیب‌ها و مشکلات بردارد.»


با چه اهدافی نشر چامه‌سرا را تاسیس کردید؟
نويسنده فقط مسئول توليد و خلق علم است. او می‌انديشد و در نهایت انديشه‌های خود را مكتوب می‌كند. اما بايد توجه داشته باشيم كه هدف از نوشتن،فقط نوشتن نيست. وقتی نويسنده دست به قلم می‌شود تا افكار، انديشه‌ها و تجربياتش را مكتوب كند، هدفش اين است تا ديگران را در اين انديشه‌ها سهيم كند و از اين طريق به ديگران بهره برساند. دانش فعلی،حاصل تلاش‌های ديروز و تلفيق آن با انديشه‌های خلاقانه امروز است. نويسنده به تنهايی نمی‌تواند دانش و انديشه‌های خود را به معاصران و نسل‌های بعد منتقل کند. كسی كه در اين راه می‌تواند نويسنده و جامعه بشری را كمک كند تا پيوندی بين آنچه در گذشته اتفاق افتاده و دانش امروز برقرار کرده و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کند، ناشر است. ناشران زمینه‌سازی می‌کنند، آثار نويسندگان از حالت استفاده محدود به در دسترس بودن براي همگان تغيير جهت دهند. نويسنده توليد محتوا می‌كند و ناشر اين توليدات را در دسترس قرار می‌دهد؛ به همین دلیل از انتشار آن‌ها خودداری می‌كنند، اما ناشران می‌توانند به آن‌ها كمک كنند تا به خلق آثار بپردازند. تلاش «نشر چامه‌سرا» این است که با کمک به نویسندگان و هنرمندان و شاعران ایده‌هایشان را در قالب کتاب منتشر کند و در تولید و توزیع علم، نقش‌آفرین باشد. 
 
نقدینگی و سرمایه اندک ناشران، نبود نگاه تخصصی و حرفه‌ای به تولید محتوا و انتشار آثار فاخر در حوزه‌های مختلف، ضعف توزیع و پخش سراسری کتاب، کتاب‌سازی و تمرکز بر انتشار آثار و تولیدات سطحی از‌ مهم‌ترین آسیب‌های جامعه نشر استان ایلام است. برنامه نشر چامه‌سرا، برای برون‌رفت از این آسیب‌ها چیست؟
آسیب‌هایی که گفتید، شوربختانه متوجه جامعه نشر است و مشكلات اقتصادی و سرمايه‌گذاری اندک در حوزه نشر، تابعی از وضعيت اقتصادی كل جامعه است. در شرايط فعلی، سرمايه‌گذاری و توليد در جامعه با مشكلات جدی مواجه است. حوزه نشر نيز بخش كوچكی از جامعه بزرگ ايران است. در چامه‌سرا تلاش می‌کنیم، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و نیازسنجی و نگاه جدی و تخصصی به هنرصنعت نشر، گام‌هایی در مسیر برطرف کردن این آسیب‌ها و مشکلات بردارد.
 
 

باتوجه به کاهش شمارگان کتاب کاغذی به دلیل رقابت دنیای مجازی در تولید کتاب‌های صوتی و پادکستی، وجود پلتفرم‌ها و آثار تولیدی در فرمت مجازی و «واقعیت افزوده» و راهکارهای شما برای حفظ بازار کتاب چیست؟ و از طرفی به‌دلیل شمارگان کتاب؛ به چه میزان برتوفیق نشر «چامه‌سرا» امیدوارید که بتواند به ذائقه‌های مخاطبان پاسخ دهد؟
برای افزايش شمارگان كتاب، يک راه حل سريع وجود ندارد. وضعيت نشر و چاپ كتاب، تابعي از وضعيت‌ كل جامعه است اما فضای مجازی می‌تواند يک فرصت برای حوزه نشر باشد. هر صنعتی كه بتواند خودش را با علوم روز هماهنگ كند، موفق خواهد بود. روش‌ها و فنون علمی و فضاهای مجازی هيچ زمان، تهديد نبوده‌اند و برعكس مقابله با علم و دانش امروزی، می‌تواند آسيب‌زا باشد. نشر چامه‌سرا تلاش خواهد كرد تا گام‌های موثر و سازنده‌ای در حوزه نشر بردارد و به فرزندان اين مرز و بوم کمک کند تا بتوانند افكار و انديشه‌هایشان را در قالب کتاب با ديگران به اشتراک بگذارند. در نهایت آنکه بايد همه دست به دست هم دهيم و باور كنيم كه می‌توانيم كارهای بزرگ انجام بدهيم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها