دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
«پناهم باش» حرمت حق حیات جنین را یادآوری می‌کند

راضیه ترکان، درباره کتاب «پناهم باش» گفت: عادی‌انگاری و کاهش حساسیت جامعه به حرمت حق حیات جنین در حال گسترش است و لازم است این حساسیت و توجه تذکر داده شود.

راضیه ترکان، نویسنده کتاب «پناهم باش» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، گفت: موضوع کتاب «پناهم باش» بررسی علل سقط جنین عمدی اعم از سقط جنین‌های القایی و درمانی یا سقط جنین‌های کیفری ـ غیر پزشکی ـ در خلال خواندن روایت‌های مستند است.
 
وی بیان کرد: مخاطب‌ کتاب و جامعه هدف «پناهم باش» همه خانواده‌هایی هستند که در هر زمانی با بارداری مادر مواجهه می‌شوند، بنابراین عموم مردم برای حساس شدن به موضوع سقط جنین، جامعه پزشکی برای بازخوانی عملکردشان در مواجهه با موضوع سقط جنین و طلاب دینی برای پرداختن و بیان مسائل مغفول شرعی در جامعه می‌تواند مخاطب این کتاب باشد.
 
ترکان ادامه داد: «پناهم باش مجموعه روایت‌های مستند از رویارویی نزدیک خانواده‌هایی است که در مقطعی از زمان باید تصمیم بزرگی می‌گرفتند. تصمیم برای نگه‌داشتن جنین خود یا اسقاط آن. آدم‌های این روایت‌ها هرکدام در شرایط متفاوتی با این مساله روبه‌رو شده‌اند. بعضی از آن‌ها به دلیل پزشکی و احتمال معلولیت جنین، خود دچار تردید شده‌اند و برخی به‌خاطر شرایط فرهنگی و خانوادگی مانند بارداری ناخواسته، بارداری در سنین بالا، بارداری در دوران عقد، ترس از فقر و شرایط اقتصادی و...، برخی هم بدون تردید، تصمیم قطعی خود را گرفته‌اند.
 
وی بیان کرد: می‌خواهیم این روایت‌ها را بدون قضاوت، با یکدیگر بشنویم. همه دلایلی را که برای سقط کردن یا حفظ جنین وجود دارد را لابه‌لای این روایت‌ها جستجو کنیم. همه آنچه انسان را مجاب به گرفتن تصمیم و انتخاب می‌کند را در تصویر زندگی آدم‌های که درگیر این موضوع بودند را ببینیم، به این امید که در نوع نگاه‌مان به موضوع سقط جنین اثر گذار باشد.
 
این نویسنده در پاسخ به این سوال که چرا باید این کتاب را خواند و چه ‌نیازی از مخاطب رفع می‌کند، یادآور شد: عادی‌انگاری و کاهش حساسیت جامعه به حرمت حق حیات جنین در حال گسترش است و لازم است این حساسیت و توجه تذکر داده شود. از طرف دیگر ناآشنایی با پیامدها و آسیب‌های سقط جنین عمدی در روان و ارتباطات افراد خانواده بعد از سقط جنین عمدی، امیدبخشی و آگاهی بخشی به افرادی که مواجهه با موضوع سقط جنین پیدا کرده‌اند با شنیدن زندگی افرادی که قبل از آن‌ها این تجربه را داشته‌اند و ناآگاهی قشر زیادی از جامعه نسبت به ابعاد پزشکی و فقهی موضوع سقط جنین، مطالعه این کتاب را پراهمیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها