سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
سهم‌گیری چاپخانه‌های خراسان جنوبی از یکدیگر در نبود بازارهای جدید

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در شرایط فعلی، چاپخانه‌های استان در حال سهم‌گیری از یکدیگر هستند، عنوان کرد: هنوز نتوانستیم سهم‌های دیگر را به بازار چاپ استان اضافه کنیم تا شاهد فعالیت تمام چاپخانه‌ها همراه با رقابت و رفاقت باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ خراسان جنوبی صبح امروز سه‌شنبه 11 آبان ماه جاری با حضور جمعی از مسئولان استانی و فعالان صنعت چاپ در سالن گلبانگ بیرجند برگزار شد.

عباسعلی بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این مراسم بیان کرد: خراسان جنوبی دارای توانمندی‌های بسیاری است که نه به واسطه بسترها و زیرساخت‌ها، بلکه به واسط نیروهای انسانی قوی و متعهد آن، هر کجا در کشور نامی از این استان و یا اثری از تولیدات فرهنگیمان باشد، به واسطه تلاش و کوشش این افراد است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ در خراسان جنوبی، بیان کرد: فعالان این عرصه مردمانی بسیار نجیب و متین هستند اما با وجود مشکلات فراوان این حوزه، روز به روز نحیف‌تر می‌شوند؛ مشکلاتی که اگر نبودند، با توانمندی و ظرفیت فعالان چاپ استان، امروز باید شاهد حضور آن‌ها در بالاترین درجات می‌بودیم.

بهاری با بیان اینکه صنعت چاپ یک چرخه است و به یک چاپخانه و چندین نفر عوامل محدود نمی‌شود، ادامه داد: چاپ از زمانی که یک هنرمند و یا فرهیخته‌ای قلم به دست می‌گیرد، آغاز می‌شود و با چاپخانه به تولید می‌رسد و در نهایت در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا موجب آگاهی‌بخشی و توسعه فرهنگ در جامعه شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد کاهش فعالیت‌های چاپی از 80 درصد به 72 درصد هستیم، یادآور شد: خلأهای قانونی و عدم تخصص موجب این کاهش شده است. برای مثال زمانی که چاپ دیجیتال وارد کشور شد، افرادی با صرف هزینه‌های بسیار دستگاه‌های مورد نظر را خریداری کرده و دوره‌های لازم را برای کسب تخصص گذراندند اما در مرحله اعطای مجوز با سنگ‌اندازی‌های زیادی مواجه شدند.

 
از ظرفیت مرز برای نمایش توانمندی‌های استان استفاده نمی‌شود
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به ظرفیت مرز مشترک با کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه تاکنون از این ظرفیت استفاده‌ای نشده و نمایشگاهی برای نمایش توانمندی‌های صنعت چاپ استان برگزار نکردیم.

بهاری با بیان اینکه در شرایط فعلی چاپخانه‌های استان در حال سهم‌گیری از یکدیگر هستند، اضافه کرد: هنوز نتوانستیم سهم‌های دیگر را به بازار چاپ استان اضافه کنیم تا شاهد فعالیت تمام چاپخانه‌ها همراه با رقابت و رفاقت باشیم.

وی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خواست تا مشکلات صنعت چاپ استان را احصا کرده و در کارگروه‌ها و گروه‌های کاری بررسی و نهایتا به شورای توسعه استان ارائه دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همچنین بر نیاز استان به داشتن رشته‌های دانشگاهی صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: فعالیت 60  چاپخانه با بیش از 200 پرسنل نیاز به کسب مهارت‌های لازم دارد و اعطای مجوز نیز باید منوط به داشتن تخصص باشد.

 
لزوم اعطای مشوق‌های مالیاتی به فعالان صنعت چاپ
ناصر نبی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه صنعت چاپ جزو 3 صنعت مولد و پیشرو در سطح جهان است، عنوان کرد‌: نمی‌توان نقش بسیار عظیم و گسترده این صنعت را از دو جنبه فرهنگی و صنعتی، انکار کرد.

به گفته وی، چاپ به عنوان صنعتی مادر، به سایر صنایع برای تکمیل چرخه تولید کمک می‌کند و با ایجاد ارزش افزوده برای محصولات، نقش بسیار مهمی در گسترش صادرات غیرنفتی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به جنبه‌های فرهنگی این صنعت نیز اشاره کرد و افزود: صنعت چاپ فرهنگ عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و از همان زمانی که وارد زندگی بشریت شده، گسترش بسترهای نشر آثار فرهنگی را در پی داشته است.

نبی‌زاده ادامه داد: بخش عظیمی از شاکله فرهنگی ما در داخل و خارج از کشور مدیون صنعت چاپ است.

وی به فعالیت 60 چاپخانه با انواع مختلف چاپ و 3 لیتوگرافی در استان اشاره کرد و گفت: تلاش‌های فعالان این حوزه موجب فراهم شدن ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای صنعت چاپ استان شد و چه در استان و چه در سطح کشور حرفی برای گفتن داریم. حتی در حوزه بین‌المللی و خصوصا صادرات به کشور افغانستان توانسته‌ایم گام‌هایی برداریم.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرایط سخت ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا سخن گفت و بیان کرد: بحران‌های اقتصادی، افزایش هزینه‌ها، بی‌ثباتی قیمت‌ها، گرانی مواد اولیه و کمبود نقدینگی برای بهسازی و نوسازی دستگاه‌های چاپ و کاهش سفارشات از دیگر مشکلاتی است که دامنگیر صنعت چاپ استان شده و شرایط بسیار دشواری را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

نبی‌زاده اضافه کرد: با این حال تدبیر، پشتکار، علاقه و دلسوزی دستاندرکاران این عرصه چراغ صنعت چاپ استان را پرفروغ نگه داشته و شاهد کوشش‌های فراوان آن‌ها برای فائق آمدن به این مشکلات هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تمامی مسئولان استان از این صنعت به عنوان پایه و اساس توسعه فرهنگی، حمایت کنند، تصریح کرد: اعطای مشوق‌های مالیاتی یکی از راه‌های تسهیل موانع فعالان صنعت چاپ استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه پیگیر خارج نشدن سفارش‌های چاپی از استان هستیم، ادامه داد: شایسته نیست زمانی که چاپخانه‌های استان از سایر استان‌ها سفارش دریافت می‌کنند، شاهد خارج شدن سفارشات به خارج از خراسان جنوبی باشند.


 
هویت‌بخشی ما از طریق صنعت چاپ رخ می‌دهد
محمدرضا جعفرپور مقدم رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در این مراسم، بیان کرد: صنعت چاپ پدیده‌ای چندوجهی است و هم در بحث فرهنگ شاهد تولید آثار فرهنگی و علمی هستیم و هم به عنوان صنعتی زیرساختی، در حوزه‌های بسته بندی محصولات اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ با تلفیق هنر و فن آثاری کم‌نظیر خلق می‌کند، ادامه داد: هویت بخشی ما از طریق این صنعت رخ می‌دهد و در صادرات محصولات غیر نفتی نیز موثرترین عامل است.

جعفرپور مقدم با تاکید بر اینکه صنعت چاپ برای فرهنگ جامعه و خصوصا افرادی که در حوزه‌های فرهنگی فعالیت دارند، همچون هوا برای انسان است، اضافه کرد: متاسفانه شرایط ناشی از بیماری کرونا، تقابل هزینه‌ها و درآمدها و نبود سفارشات آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده و اگر پایمردی دست‌اندرکاران این حوزه نبود، مدت‌ها پیش شاهد خاموش شدن چراغ صنعت چاپ در استان می‌بودیم.


بر اساس این گزارش، در پایان مراسم از 25 فعال صنعت چاپ با اهدای تندیس و لوح سپاس، تقدیر به عمل آمد.
 
 
برگزاری مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ برای دومین سال پیاپی، به دلیل همزمانی با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و شیوع بیماری کرونا از شهریورماه و همزمان با روز ملی صنعت چاپ، به آبان‌ماه تغییر یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها