پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
همایش ادبی «مختومقلی فراغی» در جوار برج  تاریخی قابوس برگزار شد

همایش ادبی «مختومقلی فراغی» به مناسبت دویست و هشتاد و هشتمین سالروز بزرگداشت شاعر بلند آوازه ترکمن مختومقلی فراغی با حضور میهمانان خارجی و داخلی در جوار برج قابوس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، همایش ادبی مختومقلی فراغی، شاعر و عارف شهیر ترکمن با حضور سرکنسول قزاقستان در گلستان، مسئول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در گلستان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل استان و شهرستان و مردم گنبدکاووس، شب گذشته (29 اردیبهشت‌ماه) در جوار برج تاریخی قابوس  بن وشمگیر برگزار شد.

در مراسم «احسان مکتبی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان ضمن تجمید از جایگاه مختومقلی فراغی به‌عنوان یک انسان‌ وارسته با نقش روشنگری در تاریخ، از اقوام مختلف ساکن در این استان خواست که برای استفاده از منابع اصیل ادبیات یکدیگر، زبان اقوام ساکن در نگارستان ایران را فرا گیرند.

وی با مهم دانستن فراگیری زبان اقوام مختلف، افزود: با آموختن زبان ترکمنی به‌جای استفاده از ترجمه اشعار مختومقلی فراغی، می‌توان با خواندن بدون واسطه به مفهوم واقعی آثار این شاعر پی برد.

مکتبی ادامه داد: شاعران بزرگ تاریخ مانند حافظ، سعدی، فردوسی و مختومقلی فراغی پیش از اینکه شاعر و عارف باشند، متفکرانی عالی‌قدر هستند که علاوه بر ذوق شاعری برای نقد مسائل فرهنگی و اجتماعی زمان خویش به سرودن شعر روی آوردند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بکارگیری ادبیات عامیانه بومی و استفاده از ضرب‌المثل را از مولفه‌های ماندگار دیوان مختومقلی است.

امانقلیچ شادمهر افزود: فراغی با تلفیقی از ادبیات فارسی، آیات قرآن و ادبیات عامیانه اشعارش را جاودانه کرد.

سپس «ذوالفقار امیرشاهی» مسئول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در گلستان نیز در این همایش، مختومقلی را منادی وحدت اقوام دانست و گفت: سیمای واقعی شاعر بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی را می‌توان در افکار و اندیشه‌های وی جستجو کرد.



در ادامه نیز همچنین مدیرعامل «مرکز گفتمان صلح برای همه» از سازمان‌های تخصصی و مردم‌ نهاد کشور نیز در این مراسم گفت: مختومقلی فراغی در کنار شاعران بزرگ دیگر اقوام ایران می‌درخشد و افکار و اندیشه‌های عرفانی این شاعر و عارف بلند آوازه در ترکمن صحرا قابل احساس است.

حمید حشمدار با بیان اینکه مختومقلی فراغی به خوبی با استفاده از کلام آغشته با احساس توانسته صلح، دوستی، آرامش و زندگی مسالمت‌آمیز را در روح مردم این منطقه بدمد، افزود: استان گلستان یکی از نمونه‌های بارز صلح، دوستی و وحدت در جغرافیا ایران اسلامی است.

«اراز محمد سارلی »دبیر این همایش ادبی نیز در سخنانی گفت: نام و شهرت مختومقلی فراغی را مدیون جمهوری اسلامی ایران هستیم و در ۴۰ سال گذشته برنامه‌ها، نشست‌ها و فعالیت‌های علمی و آکادمی مختلفی برای معرفی این شاعر شهیر در کشور اجرا شده است.

سارلی با اشاره به باز بودن فضای تحقیق برای معرفی جایگاه واقعی این عارف بزرگ ترکمن، بیان کرد: همایش امشب در جوار برج قابوس با هدف شناخت عمیق‌تر اندیشه‌های مختومقلی فراغی برگزار شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ مقاله که نیمی از آن به همت افراد غیرترکمن نوشته شده و از فرهیختگان نقاط مختلف کشور به دبیرخانه این همایش رسید، داوری شده است.


قرائت تعدادی از مقالات ارسالی، رونمایی از نشریه «ترکمن صحرای ما» تجلیل از خادمان مختومقلی فراغی و رونمایی از تندیس این شاعر و نیز اجرای موسیقی زنده ترکمنی از مهمترین برنامه‌های جانبی همایش بود.

«مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها