چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کم‌توجهی به جنبه تربیتی آثار سعدی در مقطع ابتدایی

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در رادیو گفت‌وگو آثار سعدی را از دو جنبه تربیتی و واژگان سازی حائز اهمیت دانست و گفت: در مدارس ابتدایی ما خیلی کم به بعد تربیتی کتاب‌های سعدی پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از رادیو گفت‌وگو، رضا مراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به مناسبت روز بزرگداشت سعدی با برنامه «صبح و گفت‌وگو» مصاحبه تلفنی کرد.

صحرایی گفت: هویت و بخش قابل توجهی از آنچه که ما را به عنوان ایران برجسته کرده به بزرگان ادب و نام آورانی چون سعدی برمی‌گردد که در دنیا شناخته شده هستند و اگر نگوییم بی‌نظیر، قطعاً کم‌نظیرند.

وی افزود: بزرگداشت سعدی در حقیقت بزرگداشت تفکر و آئینی است که او سعی کرده با نوشته‌های خود ترویج دهد کمااینکه آثار او از جمله کتاب «گلستان» از غرب تا شرق عالم و مدارس بسیاری از کشورها ترجمه و تدریس می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی اظهار کرد: بزرگداشت مقام سعدی یک امر طبیعی است و بزرگداشت‌نگرفتن و فراموش‌کردن چنین شخصیتی غیرطبیعی به نظر می‌رسد. بنده بارها دیدم که برخی ملت‌ها و کشورها که الگو ندارند و یا فقیر هستند بزرگ‌ترین چالش خود را نداشتن الگو می‌دانند.

صحرایی متذکر شد: آنچه که از طرف ایران برای آمریکا تهدید حساب می‌شود، تمدن و بزرگان داخلی این هویت و تمدن است؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که ما سعدی را گرامی بداریم؛ اما آنچه که این روزها می‌بینیم متاسفانه در خور نام سعدی و بزرگانی چون سعدی نیست درصورتی‌که بزرگداشت این بزرگان همچون آب‌دادن به ریشه است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان اینکه اکثر اندیشمندان دنیا حرف‌های سعدی را با جان و دل می‌پذیرند گفت: حرف‌های سعدی درمورد پادشاهان و حاکمان و ارتباط آن‌ها با مردم و تشبیه این دو به درخت و ریشه درخت از جمله حرف‌هایی است که خیلی از بزرگان به آن احترام می‌گذارند و می‌پذیرند.

وی هدف از تأسیس بنیاد سعدی را بزرگداشت نام و یاد و آثار و تفکر سعدی عنوان کرد و افزود: کتاب‌های سعدی در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های معروف جهان تدریس می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در کشور هندوستان کتاب‌های سعدی را می‌خوانند و در کشور تاجیکستان نیز حتی کتابی با عنوان سعدی در مدارس تدریس می‌شود و «گلستان» در کتب درسی آن‌ها گنجانده شده است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی آثار سعدی را از دو جنبه تربیتی و واژگان سازی حائز اهمیت دانست و گفت: حرف‌های سعدی به ویژه از جنبه تربیتی باید وارد کتب درسی دانش آموزان ایرانی شود اما در مدارس ابتدایی ما خیلی کم به بعد تربیتی کتاب‌های سعدی پرداخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها