چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
طرح‌های بازاری و کلیشه‌ای، مهم‌ترین مشکل کتاب‌های دینی است

مدیرمسوول انتشارات نبوی‌ با اشاره به مشکلات پیرامونی حوزه کتاب‌های دینی،‌ طراحی‌های کلیشه‌ای و بازاری را از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه عنوان کرد.-

مهدی نبوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اظهار کرد: جز مساله قیمت کاغذ که این روزها برای تمامی ناشران تبدیل به  دردسر شده،‌ وجود تصور غلط درباره کتاب‌های دینی از اصلی‌ترین مشکلات ناشران این بخش است. استقبال از کتاب‌های دینی در جامعه ما وسیع است و شمارگان بالایی که به نشر این کتاب‌ها اختصاص یافته است، می‌تواند دلیلی بر اثبات این موضوع باشد اما با این حال مردم تصور می‌کنند که کتاب‌های دینی را باید رایگان تهیه کنند!

مدیرمسوول انتشارات نبوی ادامه داد: اتفاقا با توجه به استقبال مخاطب باید به شرایط تبلیغ کتاب‌های دینی توجه بیشتری شود تا اشتباه موجود در میان عامه مردم مبنی ‌بر این‌که ناشران دینی موسسه خیریه‌اند، از بین برود. تصور برخی افراد هم این است که به نشر کتاب‌های دینی کمک‌های ویژه‌ای می‌شود.

وی با بیان این‌که در حوزه دین بیشتر کتاب‌سازی شده است تا پژوهش برای تالیف،‌ اظهار کرد: به عنوان مثال، کتابی درباره یک موضوع دینی توسط ناشری منتشر می‌شود و ‌ممکن است بعد از مدتی اثر دیگری با همان محتوای در شکل و شمایلی دیگر ارایه شود اما محتوی هیچ تغییری نکرده است. در واقع، تنها کتاب‌سازی شده است که به یقین نشر کتاب با چنین روندی قابل قبول نیست و به بدنه کتاب‌های دینی آسیب می‌زند.

وی یکی دیگر از مشکلات ناشران حوزه تخصصی دین را در پخش نشدن کتاب به شیوه‌ای سازمان‌دهی‌شده دانست و افزود:‌ یکی از عللی که باعث می‌شود حوزه‌های دیگر مانند ادبیات و علمی و پژوهشی‌ از سوی مخاطب با اقبال مواجه می‌شوند، به مقوله پخش مناسب آثار این حوزه‌ها برمی‌گردد.

کتاب‌های دینی در دنیا جزو گران‌ترین آثارند

مدیرمسوول انتشارات نبوی‌ با طرح این موضوع که در تمام دنیا کتاب‌های دینی یا همان کتاب مقدس،‌ جزو گران‌ترین آثارند، گفت: این پدیده در کشور ما معکوس است و تصور اشتباه عام مردم است که باید کتاب‌های دینی را با قیمتی کمتر از آن‌چه که واقعا هست، خریداری کرد.

نبوی گفت: برای حل این چالش‌ها، باید کتاب‌های حوزه دین درست تبلیغ شوند.‌ وقتی مخاطب اطلاعی از این موضوع ندارد که کدام کتاب‌ در حوزه دین منتشر شده‌ است، قطعا سردرگم می‌شود. بنابراین، کتاب‌های دینی باید از راه‌های مختلف نظیر رسانه ملی معرفی شوند.

این ناشر با اشاره به فعالیت‌های خود در حوزه معرفی کتاب، گفت: ما در نشریه خودمان با عنوان «شمسه» همواره به‌دنبال آن بوده‌ایم که آثار جدید را برای مخاطب جدی خود معرفی کنیم و از این نظر دست‌کم مخاطبان ما می‌دانند که چه کتاب‌هایی را منتشر کرده‌ایم.

ضربه اساسی به کتاب‌های دینی

مدیرمسوول انتشارات نبوی اظهار کرد:‌ از دیگر مسایلی که در حوزه کتاب‌های دینی تبدیل به یک چالش شده، کیفیت بد چاپ و طرح‌های بازاری و کلیشه‌ای است که مخاطب جوان را جذب نمی‌کند.

وی در پایان گفت‌: ‌باید نگاه‌ها به حوزه کتاب‌های دینی عوض شود و تبدیل به نگرشی تخصصی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط