جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
انتشار مجموعه‌ای از سخنرانی‌های فیلسوفان معاصر

کتاب «حکمت اسلامی و عالم معاصر» شامل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های فیلسوفان معاصر منتشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ کتاب حکمت اسلامی و عالم معاصر به کوشش دکتر غلامحسین خدری تدوین و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روانه بازار نشر شده است. 

‌این کتاب دربرگیرنده مجموعه مقالات و سخنرانی‌هایی است که در نشست دو روزه حکمت اسلامی و عالم معاصر‌ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارایه شده‌اند.
 
این نشست درباره حکمایی مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت‌الله جوادی آملی و علامه جعفری و حکمت اسلامی برگزار شد که حاصل آن بررسی ابعاد هشت مساله در حوزه‌هایی نظیر حکمت اسلامی معاصر و خداباوری در عصر حاضر، حکمت اسلامی معاصر و چالش‌های اخلاقی، حکمت اسلامی معاصر و مباحث زیست‌محیطی، حکمت اسلامی معاصر و معنای زندگی، حکمت اسلامی معاصر و معرفت‌شناسی، حکمت اسلامی معاصر و تعامل علم و دین، حکمت اسلامی معاصر و حقوق بشر و همچنین حکمت اسلامی معاصر و ادیان جدید بود.

کتاب «حکمت اسلامی و عالم معاصر» هم از یک مقدمه به قلم غلامحسین خدری، عضو هیات علمی گروه فلسفه، کلام و عرفان اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و چهار بخش سخنرانی‌ها، حکمت اسلامی و عالم معاصر از منظر چهار تن از حکمای اسلامی، حکمت اسلامی و چالش‌های عالم معاصر و حکمت اسلامی و چالش‌های فرهنگی معاصر تشکیل شده است. 

در بخش سخنرانی‌ها، واقعیت‌های وجودی فلسفه اسلامی ‌نوشته آیت‌الله سیدمحمدخامنه‌ای، مباحثی درباره مسائل اثبات وجود خداوند اثر آیت‌الله دکتر احمد بهشتی، ضرورت بازخوانی حکمت سینویِ مترتب بر اصول مشائی در زمان ما تالیف آیت‌الله دکتر سیدحسن مصطفوی، جایگاه حکمت اسلامی در اندیشه فلسفه معاصر به قلم دکتر رضا داوری اردکانی و موقعیت فلسفه در زمان حاضر‌ تالیف دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی ارایه شده است. 

همچنین بخش دوم این کتاب با عنوان حکمت اسلامی و عالم معاصر از منظر چهار تن از حکمای اسلامی از چهار فصل حکمت اسلامی و شهید مطهری، حکمت اسلامی و علامه طباطبایی، حکمت اسلامی و علامه جعفری، حکمت اسلامی و آیت‌الله جوادی آملی تشکیل شده است. 

بخش سوم کتاب شامل چهار فصل حکمت اسلامی و آینده‌پژوهی، حکمت اسلامی و خداباوری و چالش‌های اخلاقی، حکمت اسلامی و معرفت‌شناسی، حکمت اسلامی و معنای زندگی و ادیان جدید است. 

کتاب حکمت اسلامی و عالم معاصر شامل متن دقیق سخنرانی‌ها و ده‌ها مقاله علمی در حوزه حکمت، حکما و فیلسوفان اسلامی است که به قلم نویسندگانی نظیر دکتر رضا اکبری، دکتر مرتضی واعظ جوادی، دکتر حمید پارسانیا، دکتر حسین کلباسی، دکتر سید یحیی یثربی، دکتر عبدالرحیم گواهی، دکتر مسعود امید، دکتر علی اکبر احمدی ، دکتر علی‌اصغر مصلح، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود اسماعیلی و دکتر مهدی دهباشی تالیف شده است.

چاپ نخست کتاب حکمت اسلامی و عالم معاصر با شمارگان 1000 نسخه در 554 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط