سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
دستیابی به حیات طیبه در پرتو هدایت قرآنی

حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبد‌المهدی باقری در نشست تخصصی «بررسی و تبیین سیره آیت‌الله خوشوقت» بیان کرد: هر کتابی موضوعی دارد و موضوع قرآن کریم، هدایت انسان است. اگر انسان راه هدایت را در قرآن پیدا کند و در صراط مستقیم قرار گیرد، به آن حیات طیبه مورد نظر قرآن دست پیدا کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بخش «بر آستان قله‌های تهذیب» بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، شامگاه دوشنبه (17 تیر‌ماه) با سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبد‌المهدی باقری، مسوول دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خوشوقت، در سالن همایش نمایشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین باقری در این نشست درباره میزان عمل به قرآن از سوی مسلمانان، گفت: در دین اسلام ربا، دروغ، غیبت و تهمت حرام است ولی برخی از مسلمانان و حتی مومنان مرتکب این اعمال مخالف فرمان قرآن می‌شوند. در قرآن احسان به پدر و مادر تاکید شده است ولی این واجب دینی و قرآنی تا چه اندازه در جامعه رعایت می‌شود؟

مسوول دفتر حفظ و نشر آثار مرحوم آیت‌الله عزیز‌الله خوشوقت درباره مهجوریت قرآن بیان کرد: یکی از مسایل مهم در ارتباط با قرآن کریم، مهجوریت قرآن است. آیت‌الله خوشوقت در این باره معتقد بود که مهجوریت قرآن در عمل نکردن به آن است. یکی از دلایل عمل نکردن به قرآن این است که از صدر اسلام تاکنون نسبت به قرآن کج‌فهمی شده و به‌ویژه سلاطین این‌گونه به مردم گفته‌اند که قرآن برای عده‌ای خاص نازل شده است.

وی ادامه داد: به گفته آیت‌الله خوشوقت، خداوند در قرآن کریم با مردم عادی سخن گفته است. در زمانی هم که قرآن بر پیامبر (ص) نازل شد، در مکه تنها هفت نفر سواد داشتند و دیگر مردم از جمله پیامبر اعظم (ص) امی و درس‌نخوانده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری در تشریح تقوا به تعبیر این استاد بزرگ اخلاق گفت: به تعبیر استاد خوشوقت، تقوا در ترک محرمات و انجام واجبات است و این نخستین قدم در عمل به کلام نور است. همچنین باید با تدبر و تامل در آیات قرآن کریم رشد کرد و از اسرار عالم هستی در قرآن کریم باخبر شد.

مسوول دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خوشوقت تاکید کرد: فهم درست قرآن هم در عمل کردن به آن بسیار موثر است. وقتی قرآن را نفهمیم، نمی‌توانیم به آن عمل کنیم. اگر نگاه ما به قرآن این‌گونه باشد که چون به زبان عربی است چیزی از آن درک نمی‌کنیم، چگونه می‌توانیم به آن عمل کنیم. تاکید ائمه معصومین (ع) هم بر این است که قرآن را باید با تدبر و تفکر خواند.

وی در ادامه عمل مقبول را باعث رشد ایمان دانست و افزود: بسیاری از افراد به زعم خود به قرآن عمل می‌کنند و کارهای خیر انجام می‌دهند ولی در کنار آن گناه هم می‌کنند که به تعبیر استاد، این گناهان اثرات مثبت کارهای نیک را ضایع می‌کند. اگر می‌خواهیم رشد ایمان را شاهد باشیم و اخلاق اسلامی را در وجود خودمان و در زندگیمان متجلی کنیم، باید عمل مقبول را که به زعم استاد همان تقوا است، انجام دهیم و این هم در گرو انجام واجبات و ترک محرمات است.

باقری در پایان با اشاره به این‌که ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، افزود: این ماه فرصت بسیار مناسبی است که به سراغ آیات نورانی قرآن برویم و با تامل بیشتری در آن‌ها تدبر کنیم و برای فهم بیشتر در کنار قرآن دیگر مکتوبات دینی و مرتبط با قرآن از جمله تفاسیر معتبر را مطالعه کنیم.

نشست تخصصی بررسی و تبیین سیره آیت‌الله خوشوقت از ساعت 22 شامگاه دوشنبه (17 تیر‌ماه) در سالن همایش واقع در طبقه همکف شبستان برگزار شد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از شنبه (15 تیر‌ماه) در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. این نمایشگاه به مدت یک‌ ماه از ساعت 17 تا 24 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط