دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
عرضه نفیس‌ترین اثر جهان اسلام در نمایشگاه کتاب

توزیع 700 نسخه از کتاب «نهج‌البلاغه نفیس» برای نخستین‌بار در بیست ‌و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت می‌گیرد. این کتاب به عنوان نفیس‌ترین اثر در جهان اسلام شناخته شده است.-

محمدکاظم حق‌شناس، مدیر مسوول انتشارات فرهیزش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ اظهار کرد:‌ کتاب «نهج البلاغه نفیس» به خط محمد حسین ارسنجانی در قطع وزیری، 700 صفحه روی کاغذ مهره و آهار خورده دوره قاجار نوشته شده است.

وی درباره نگارش این اثر نفیس گفت: صفحه نخست این کتاب با تذهیب و تشعیر بسیار ظریف شکل گرفته است، به نحوی که هر خواننده‌ای را برای دیدن این هنرنمایی آماده می‌کند. صحافی و طراحی جلد کتاب هم این هنرنمایی را کامل‌تر کرده و یکی از زیباترین کتاب‌‌آرایی‌ها را شکل داده است.

مسوول انتشارات فرهیزش ادامه داد: کتابت «نهج‌البلاغه نفیس» توسط میرزا احمد نیریزی و به خط نسخ ایرانی به نگارش درآمده و کرسی‌بندی محکم و چینش حساب شده از مزایای این کتابت است. این نسخه از نهج‌البلاغه دارای مزیتی به‌خصوص است که ارزش ادبی و محتوایی آن‌را دو چندان می‌کند و آن علاوه بر متن اصلی، حاشیه‌های آن که توسط ملا ‌غلامحسین شیرازی که در اطراف متن نوشته شده است.

حق‌شناس ادامه داد: حاشیه‌های کتاب «نهج‌البلاغه نفیس» در قالب مورب‌نویسی و نستعلیق دفتری در جهت‌های مختلف به حرکت‌ درمی‌آید و مطلب‌های مولف و حاشیه‌نگار آن،‌ آرایش تازه‌ای از صفحه‌آرایی (نسخ و نستعلیق) را پیش روی خواننده قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که طلا‌اندازی، جدول‌کشی و تزیین نوشته‌های اطراف به برجسته کردن متن کمک بسیاری کرده و باعث زیباتر شدن صفحه کرده است، اظهار کرد: در حواشی صفحات، فضای مناسب برای کتابت در نظر گرفته شده و همین امر فرصتی را برای حاشیه‌نگاری فراهم آورده و خوش‌نویس با استفاده از اصل قرینه‌سازی و مورب‌نگاری، حواشی را به خوبی در آن جای داده است.

مسوول انتشارات فرهیزش افزود: نگارش این اثر پنج سال(از 1317 هجری قمری تا 1322 هجری قمری) طول کشید. این کتاب به سفارش و حمایت قوام الملک، حاکم شیراز سرانجام گرفت و بدون شک این کتاب نفیس‌ترین و هنری‌ترین کتاب نهج‌البلاغه در جهان اسلام است.

حق‌شناس افزود: این اثر فاخر مهر ماه سال گذشته در برج میلاد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و برای نخستین بار 700 نسخه آن از سوی انتشارات فرهیزش با بهای هفت میلیون ریال در بیست ‌و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد. 

بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 11 تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط