پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
افتتاح سومین کنگره شعر مقاومت با شعرخوانی شاعران کشورهای اسلامی

سومین کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی با سخنرانی مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت و شعرخوانی شاعرانی از مصر، الجزایر، یمن، بحرین و ایران افتتاح شد.-

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به کرمانشاه، سومین کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی، صبح امروز (یازدهم آبان 91) با حضور دست اندرکاران کنگره و مسوولان فرهنگی استان کرمانشاه و نویسندگان و شاعران میهمان از ایران و کشورهای اسلامی در سالن بعثت شهر کرمانشاه افتتاح شد.

این مراسم با شعرخوانی عروج علی شهودی آغاز شد و سپس جواد جباری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت سخنرانی کرد.

وی با اشاره به تقارن عید غدیر خم و روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گفت: همان طور که حرکت امامت و ولایت به سوی مبارزه با استکبار و ستمگران عالم بوده، حرکت انقلاب اسلامی نیز همین جهت را در پیش گرفته است. انقلاب اسلامی با الگوگیری از حرکتی که در طول مبارزات اسلامی وجود داشت، جهت خود را مبارزه با استکبار جهانی انتخاب کرد. ما در این مسیر منتظر منجی عالم بشریت هستیم تا پیام عدالت جهانی به همه جهانیان برسد. 

جباری در ادامه هدف اصلی کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی را ترویج فرهنگ مقاومت و انسجام بیشتر بین شاعران و ادیبان جهان اسلام عنوان کرد و افزود: امروزه بیش از هر دوره دیگری نیازمند فرهنگ مقاومتیم. زمانی که این کنگره کار خود را به صورت رسمی در سال 1389 آغاز کرد، هنوز خبری از قیام های مردمی در کشورهایی که بعدها شاهد بودیم، نبود اما امروز شاهد اتفاق های بزرگی در جهان اسلام هستیم و در این میان وظیفه کنگره، ترویج فرهنگ مقاومت و انسجام بخشی میان شاعران مقاومت جهان به ویژه فعالان حوزه شعر انقلاب اسلامی است.

وی گفت: زمینه این فعالیت ها را می‌توان با هم افزایی و بصیرت بخشی فراهم کرد و چهره تزویر دولت مستکبر آمریکا و صهیونیسم بین الملل را افشا کرد. کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی از نخستین دوره شاهد رشد و بالندگی بوده است.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت در ادامه با ابراز امیدواری به برگزاری بهتر و قوی تر این کنگره در دوره های بعد افزود: دبیرخانه دایمی کنگره باید زمینه هایی را برای حضور تک تک شاعران و شاعران ملل اسلامی برای اتحاد میان شاعران فراهم آورد. ما برای رسیدن به این اتحاد نیازمند برگزاری نشست های بیشتری هستیم. البته باید بتوان از ظرفیت فضای مجازی استفاده بیشتری کرد، زیرا تحولات جهان امروز به سرعت در حال وقوع اند.

وی در ادامه پیشنهاد داد: باید برای رسیدن به اتحاد میان شاعران مقاومت، یک سایت قوی و چندزبانه را طراحی کرد تا آثار شاعران علاقمند به جهان اسلام در آن دیده شوند و فعالانه با توطئه ها مقابله کنند. امروز جهان اسلام با مسایل و مشکلاتی در برابر خود، همچون ترویج اسلام هراسی و توهین به مقدسات و تفرقه میان شیعه و سنی رو به روست و باید با اتحاد و انسجام با آن ها مقابله کرد.

جباری در پایان با تشکر از دست اندرکاران کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی و استانداری کرمانشاه گفت: باید آثاری را برای همه مخاطبان در جهان به ویژه جمعیت میلیاردی مسلمانان آماده کرد و بر اساس آن ها به افشاگری توطئه های استکبار جهانی پرداخت. کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی به دنبال این اهداف متعالی است. 
 
در ادامه آیین افتتاح سومین کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی، سمیر مصطفی فراج از مصر، رابح ظریف از الجزایر، نادیه عبدالله مرئی از یمن و سالم ستایش فر از بحرین به عنوان شاعران میهمان، آثار خود را قرائت کردند.
 
سپس فرزانه سعادتمند از ایران این شعر را خواند: عاشقی را به سخره می گیرند سایه های ستمگر تاریخ/ من ولی با غرور و اطمینان حک می شوم روی دفتر تاریخ/ این قبیله در هوای فریب ناشیانه خیال می بافد/ قصد دارد کلاه بگذارد شاید این دفعه بر سر تاریخ/ اگر امروز توی گل یا پوچ گل بازی نصیب او باشد/ مطمئنم که باز خواهد شد عاقبت دست دیگر تاریخ/ محو خواهد شد این غبار سیاه قاصدک های باغ می گویند/ روشنایی همیشه می ماند در افق های باور تاریخ/  به غرور گلوله می خندم وقتی از عشق بی خبر باشد/ خون من موج می زند در باد سرفرازم برابر تاریخ/ ما همان وارثان این خاکیم منتشر می شود عدالت و نور/ می رسد منجی سکون زمین می رسد فصل آخر تاریخ.  

سومين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي تا 13 آبان ماه در كرمانشاه ادامه دارد. این کنگره از سوی بنیاد فرهنگی روایت، موسسه روایت فتح و سازمان بسیج مستضعفین برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط