یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۶
مراسم تشییع پیکر پرفسور گنجی فردا در بیرجند انجام می شود

مراسم تشییع پیکر پروفسور گنجی، پدر جغرافیای نوین ایران، ساعت 9 صبح فردا(دوشنبه) از مسجد امام حسین(ع) شهر بیرجند برگزارمی شود.-

ريیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: پیکر پروفسور گنجی، دانشمند فقید و برجسته کشور ساعت 9 صبح فردا(دوشنبه)از مسجد امام حسین(ع) میدان قدس بیرجند تشییع مي‌شود و پس از پایان مراسم، در پارک خیابان توحید که به نام خود وي یعنی پارک پروفسور حسن گنجی است، به خاک سپرده خواهد شد. 

احمدی زاده با بیان این که استادان برجسته دانشگاه تهران و شهید بهشتی، محققیان برجسته کشور و اعضای انجمن جغرافیای ایران، فرهنگستان علوم، دایره المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد ایران شناسی و بنیاد پروفسور گنجی از مهمانان ویژه ی این مراسم هستند، افزود: محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نیز آمادگی خود را برای حضور در این مراسم اعلام کرده است. 

رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی ادامه داد: برخی از مهمانان این مراسم اکنون در بیرجند حضور دارند و پیکر پرفسور گنجی نيز به بیرجند منتقل شده است. 

احمدی زاده یادآور شد:حضور گسترده و پرشور مردم در این مراسم نشان دهنده قدرشناسی آن‌ها از مقام والای این دانشمند برجسته کشور خواهد بود.

پروفسور محمدحسن گنجي، پدر علم جغرافيا و هواشناسی و از چهره‌های ماندگار کشورمان در علم جغرافیا، با سابقه بيش از 70 سال تدريس و تعليم، آثار متعددی در حوزه جغرافیا نگاشت و بیش از 100 مقاله علمی در نشریات و روزنامه‌ها به قلم وی منتشر شد. گنجی زمانی که دارفانی را وداع گفت، صد سال از عمرش می‌گذشت.

پدر جغرافیای نوین ایران، در سال 2001 از سوی سازمان جهانی هواشناسی به عنوان دانشمند برتر جهان و دانشمند سال هواشناسی معرفی شد.

وی در بیست و نهمین کنگره ‏اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در کره‎ ‎جنوبی در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان ‏برجسته جهان شناخته شد و‎ ‎سازمان هواشناسی جهانی، جایزه علمی سال ۲۰۰۱ خود را به وی اعطا ‏کرد.

برخی از آثار وی شامل «جنگ و جغرافیا یا روابط دوَل بزرگ در اقیانوسیه»، «آمار بارندگی ایران»، «کتاب‌های جغرافیای دبیرستان از سال اول تا سال ششم(با همکاری گروه‌ مولفان) در دهه‌ 1340»، «اطلس اقلیمی ایران»، «جغرافیا در ایران از دارالفنون تا انقلاب اسلامی»، «تاریخچه‌ جغرافیا در تمدن اسلامی» و «نامه‌هایی از قهستان(ترجمه و تعلیق)» مي شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها