چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
صلاحي: تاريخ‌نگاران ما جريان ساز نيستند

ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همایش ملی ایران و جنگ جهانی دوم گفت: متاسفانه نگاه خنثي در ميان تاريخ نگاران ما متدوال است و بسياري از تاريخ نگاران ما نگاه تحليلي به تاريخ ندارند و به همين دليل نمي‌توانند جرياني ايجاد كنند. متاسفانه در مقالات ارسالی به این همایش نيز کمتر شاهد نگاه تحلیلگرانه بوديم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، همایش ملی ایران و جنگ جهانی دوم به مناسبت هفتصدمین سالگرد اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم صبح امروز چهارشنبه 3 اسفند با حضور اسحق صلاحی، ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمود کاشانی و فیروز مجتهدزاده دو تاريخ پژوهش و جمعي از ديگر تاريخ پژوهان و علاقه‌مندان در ساختمان آرشیو ملی ایران آغاز شد.

در ابتدای این همایش، صلاحی با ارایه آماری از مقالات ارایه شده به این همایش گفت: 107 خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از مجموع آن‌ها 87 خلاصه مقاله در طي داوري پذیرفته شد و پس از اعلام اسامی مقالات، 75 نفر متن کامل مقالاتشان را به دبیرخانه ارسال کردند.

وي ادامه داد: داوری‌های این همایش در سه مرحله انجام شد و از مجموع 75 مقاله در نهایت 12 مقاله برای ارایه در همایش انتخاب شد و  50 مقاله پذیرفته شده در قالب کتابی مستقل به چاپ مي‌رسد.

ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه سخنان خود نگاه تحلیلی به تاریخ را ضروري دانست و گفت: باید هم از جنبه درونی و هم از جنبه بیرونی و با دو شكل استقرایی و قیاسی به تاریخ نگاه کرد.
 
وي اضافه كرد: ما همواره به معلول‌های جنگ جهانی دوم پرداخته‌ایم؛ در حالی که بايد بپرسيم كه چرا این جنگ به وقوع پیوست و به تبع آن ایران به اشغال متفقین درآمد. 

صلاحي تصريح كرد: آدولف هیتلر با تأثیرپذیری کامل و فرصت طلبانه از تئوری «هارتلند» از مکیندر آتش جنگ جهانی دوم را شعله ور کرد. براساس این تئوری اگر کسی بر این جزیره جهانی یا همان قلب زمین (هارتلند) که یکی از محل‌های آن جنوب ایران و مرز دیگر آن حوالی گرجستان و شوروی است، چیره شود بر کل جهان تسلط پیدا مي‌كند. 

وي افزود: انديشه‌هاي ژئوپلتيك در مقاطع مختلف تغيير پيدا كرد و شوروي نيز با توجه به اين تئوري دسترسي به درياها را راهكار تسلط بر جهان مي‌دانست و به همين دليل به آب‌هاي خليج فارس نفوذ كرد.

ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه با اشاره به مقاله‌ خود در سال 1382 در مورد جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خلیج فارس گفت: من در آن زمان خلیج فارس را هارتلندِ هارتلندِ مکیندر نامیده بودم، ولی امروز با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در منطقه و جهان می‌خواهم بگویم که ایران مغز جهان است و اگر كسي بر اين سرزمين حكومت كند مي‌تواند بر جهان هم تسلط داشته باشد. 

وي افزود: به همين دليل است که تمامي نامزدهاي ریاست جمهوری آمریکا موضعی درباره ایران دارند. از سوي ديگر همواره مهم‌ترین دغدغه اسرائیل، ایران است چون تمام موجوديت اسرائيل به ايران وابسته است، بنابراين این یک واقعیت است که این سرزمین و نظام حاکم بر آن محور تمام اتفاقات است.

ريیس کتابخانه ملی ایران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم از سوی متفقین افزود: شما دیدید که در همین سرزمین رضا میرپنج که او را انگلیسی‌ها بر سر کار آورده بودند چگونه در کمترین فاصله زمانی تمام کشور را تسلیم بیگانگان کرد.

وی به اسناد مربوط به اشغال ایران در حدود 70 سال گذشته از سوی نیروهای متفقین اشاره کرد و ادامه داد: در اسناد است که نخست وزیر همین کشور در آن زمان طرحی را به مجلس ملی ایران فرستاد که براساس آن متفقین که ایران را اشغال کرده بودند میهمان مردم این سرزمین محسوب می‌شدند و باید از بیت‌المال برای صیانت از آن‌ها پول خرج می‌شد.

صلاحی در پايان اظهار كرد: انقلاب اسلامي موجب شد تا ايران از سلطه كشورهاي خارجي بيرون بيايد و ما یکی از دستاوردهاي انقلاب را در دوران جنگ تحمیلی دیدیم؛ آنچه در مدیریت 8 سال جنگ تحمیلی اتفاق افتاده بی‌سابقه بوده است. 

وي ضمن قدرداني از برگزاري اين مراسم توسط گروه مهتاب براي انجام كارهاي جمعي بزرگ‌تر اظهار اميدواري كرد. 

همایش ملی ایران و جنگ جهانی دوم با ارايه 12 مقاله برتر در قالب سه كار گروه تا ساعت 17 امروز ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها