چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰
بررسي «جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي» در يك كتاب

كتاب «جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي» نوشته شد. نوبسنده در اين اثر، تحولات ناشي از جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي و همچنين تفكرات مسلمانان اندونزيايي و بنيان‌هاي فكري و معرفتي آنان را بررسي كرده است.-

حجت‌الاسلام سيدميرصالح حسيني‌جبلي، مدرس جامعه‌شناسي جامعه المصطفي و نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: با توجه به جريانات اخير در كشورهاي عربي تصميم گرفتم جنبش اسلامي اندونزي را كه از سال‌ها پيش در جريان است، بررسي كنم.

وي در شرح اجمالي اين جنبش گفت: جنبش اسلامي اندونزي كه بيش از چهار دهه است در اين كشور شكل گرفته، تحولات مهمي را رقم زد. 94 درصد از جمعيت اندونزي را مسلمانان و شش درصد آن را ساير اديان تشكيل مي‌دهند.‌ با اين وجود، اقليت اين كشور حاكميت را دست داشتند و مسايل اجتماعي و سياسي را برخلاف ميل مسلمانان براي آنان رقم مي‌زدند.

حسيني‌جبلي استعمار هلند و انگلستان را در تندتر شدن شعله‌هاي جنبش مسلمانان موثر دانست و گفت: ظلم آنان در اين كشور به ويژه در بخش كشاورزي، دايره تحمل و معيشت را براي مردم اندونزيايي تنگ‌تر كرد. اين استعمارگران ادويه را به بهايي نازل و به زور شكنجه از كشاورزان مي‌خريدند و به اروپا صادر مي‌كردند.

وي افزود: در پي ستم‌هاي داخلي و خارجي، مسلمانان اندونزي جنبش‌هاي اسلامي متعددي را به راه انداختند كه دو حزب «محمديه» و «نهضت العلما» از معروف‌ترين آن‌هايند. هر يك از اين احزاب، حدود سي ميليون هوادار داشتند.

حسيني‌جبلي ادامه داد: گرايش‌هاي سياسي ديگري مانند ماركسيسم نيز در اين كشور وجود داشتند اما سرانجام احزاب اسلامي به رهبري «سوكارنو» به پيروزي رسيدند. اندونزي در سال 1945 اعلام استقلال كرد و كماكان رقابت ميان احزاب مسلمان اين كشور برقرار است.

وي با اشاره به تبيين اين رويدادها در كتابش گفت: علت گسترش اسلام در اندونزي، تفكرات مسلمانان اندونزيايي، تقسيم‌بندي بنيان‌هاي فكري و معرفتي مردم اين كشور از جمله مسايلي‌اند كه آن‌ها را در اين كتاب بررسي كرده‌ام.

حسيني‌جبلي در پايان گفت: نگارش كتاب «جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي» پايان يافته است و تا چند هفته آينده از سوي انتشارات بوستان كتاب منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط