دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
بررسي«انديشه سياسي شيخ مفيد و ابوالصلاح حلبي» در يك كتاب

كتاب «انديشه سياسي شيخ مفيد و ابوالصلاح حلبي» نوشته علي خالقي، تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و پژوهشكده علوم و انديشه سياسي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اين اثر تلاش مي‌كند تا انديشه سياسي اين دو عالم بزرگ شيعي را كه بيانگر چگونگي شكل‌گيري انديشه‌هاي اوليه فقهاي شيعه درباره مسايل سياسي است، بررسي و تبيين كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر كه در ادامه پروژه ملي تدوين تاريخ انديشه سياسي مسلمين تهيه شده است، به نقش اساسي دو متفكر بزرگ اسلامي (شيخ مفيد و ابوالصلاح حلبي) در تكوين و تبيين انديشه‌هاي تشيع در زمينه‌هاي كلامي، فقهي و سياسي مي‌پردازد.

در مطالعه و بررسي تاريخ انديشه سياسي شيعه، بازبيني انديشه سياسي قرن سوم و چهارم هجري كه به دوره ميانه تاريخ اسلام شهرت يافته، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. 

در اين دو قرن با حاكميت شرايط خاص فرهنگي و سياسي در مركز خلافت اسلامي و باز شدن فضاي فرهنگي و سياسي در اثر ضعف خلافت عباسي و نفوذ امراي آل‌بويه در بغداد، شيعيان زمينه حضور در رقابت‌هاي فكري، فرهنگي و سياسي جهان اسلام را يافتند و به بازبيني و بازسازي انديشه‌هاي كلامي، فقهي و سياسي خود پرداختند. شيخ مفيد، سيدمرتضي، شيخ طوسي و ابوالصلاح حلبي در اين دوره از تاريخ انديشه شيعي نقش اساسي در تكوين و تبيين انديشه‌هاي تشيع در زمينه‌هاي كلامي، فقهي و سياسي ايفا كردند. 

قرون سوم و چهارم هجري به دليل شرايط خاص سياسي و فرهنگي حاكم بر جهان اسلام، نقطه عطفي در حوزه دانش سياسي مسلمانان محسوب مي‌شود. در اين دوره شيعيان در اثر فضاي باز سياسي و فرهنگي ناشي از ضعف عباسيان و نفوذ اميران آل‌بويه در بغداد، براي نخستين بار وارد عرصه رقابت فكري و عقيدتي آزاد با ديگر فرقه‌هاي اسلامي شدند و با جمع‌آوري احاديث و تحليل‌هاي شيعي از تاريخ سياسي اسلام و بازبيني انديشه‌هاي فقهي و كلامي، دانش سياسي شيعه گسترش يافت. نقش شيخ مفيد، از متكلمان و فقيهان برجسته شيعه در اين دوره، در پايه‌گذاري و رشد دانش سياسي شيعه در قالب كلام و فقه سياسي و فراهم ساختن زمينه براي استفاده انديشه‌ورزان بعدي شيعه، كليدي و اساسي بود.

نويسنده اين اثر در تحقيق حاضر با مراجعه به آرا و نظريات اين دو عالم شيعه، تلاش كرده تا انديشه سياسي آنان را كه بيانگر چگونگي شكل‌گيري انديشه‌هاي اوليه فقهاي شيعه درباره مسايل سياسي است، بررسي و تبيين كند. وي براي رسيدن به اين مقصود، ابتدا تصويري اجمالي از زندگي و اوضاع سياسي، اجتماعي مركز خلافت عباسي و حكومت بلاد حلب در دوران حيات آنان ترسيم مي‌كند و آنگاه با بيان جايگاه سياست در انديشه اين افراد، به اصل ضرورت رياست و حكومت مي‌پردازد و با استنباط از نوشته‌هاي آنان، انواع حكومت و مباني مشروعيت هر يك از آن‌ها را از ديدگاهشان بررسي مي‌كند و در پايان ملزومات يك حكومت شيعي از منظر آنان را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

دكتر نجف لك‌زايي، مدير پژوهشكده علوم و انديشه سياسي، درباره اهداف اين پژوهشكده از تدوين اين پروژه‌ ملي مي‌نويسد: «پژوهشكده علوم و انديشه سياسي با تلاش  جهت پاسخ‌گويي به پرسش‌ها و معضلات فكري مربوط به حوزه پژوهشي خود و فراهم ساختن زمينه‌هاي لازم براي بازتوليد فرهنگ سياسي ـ ديني و ارائه دانش سياسي مبتني بر منابع اسلامي، هويت‌شناسي و هويت‌سازي در زمينه‌هاي فلسفه سياسي، فقه سياسي و علوم سياسي را به عنوان مهمترين اهداف خود دنبال مي‌كند. اين پژوهشكده با فراهم كردن زمينه‌هاي رشد نيروي انساني در عرصه پژوهش‌هاي سياسي با رويكردهاي فلسفي، فقهي و علمي، تلاش مي‌كند در جهت عزم و اراده ملي براي احياي تمدن اسلامي گام بردارد.»

چاپ سوم كتاب «انديشه سياسي شيخ مفيد و ابوالصلاح حلبي» در شمارگان 500 نسخه، 156 صفحه و به بهاي 33000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها