یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
پنجمین کتابخانه ایران با 5 هزار جلد نسخه خطی

محمد‌رضا انتظاری،رییس مجموعه کتابخانه و موزه وزیری یزد گفت: پنجمین کتابخانه ایران در شهر بادگیر‌ها پنج هزار جلد نسخه خطی، 225‌ هزار کتاب چاپی، هشت هزار اثر چاپ سنگی و آرشیوی 10 هزار جلدی از نشریات، مطبوعات و مجله‌های 120 سال پیش تاکنون را در خود جای داده است.-

انتظاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتابخانه وزیری شهرستان یزد در سال 1334 به همت حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی‌محمد وزیری، روحانی و واعظ تراز اول یزدی با اهدای هزار و 100 جلد کتاب از مجموعه شخصی خود بنا گذاشته شد.

وی درباره بخش‌های گوناگون این کتابخانه گفت:کتابخانه وزیری شهرستان یزد دارای سالن مطالعه مجزا خواهران و برادران، تالار محققان، مخزن کتاب‌های چاپی،سنگی و خطی( مخطوطات) و موزه کتاب‌های خطی، اشیا عتیقه، سالن آمفی تئاتر، اینترنت و بخش مرمت، انجمن ادبی و انتشارات است. 

رییس مجموعه کتابخانه و موزه وزیری یزد با اشاره به آرشیو 10 هزار جلدی مطبوعات این کتابخانه اظهار کرد: این کتابخانه با 10 هزار جلد روزنامه، مجله و نشریات از 120 سال پیش تاکنون، منابع ارزشمندی از مطبوعات و نشریه‌ها را در خود جای داده است.

وی درباره تعداد منابع و اعضای این کتابخانه عنوان کرد: این کتابخانه اکنون 225‌ هزار جلد کتاب چاپی، پنج هزار جلد نسخه خطی و هشت هزار جلد اثر چاپ سنگی دارد و 22 هزار نفر عضو این کتابخانه هستند.

انتظاری درباره فهرست‌نویسی نسخه‌های نفیس این کتابخانه اظهار کرد: فهرست تمام نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و سربی کتابخانه وزیری شهرستان یزد در پنج مجلد جداگانه منتشر شده و همچنین لوح فشرده این فهرست‌نویسی‌ها اکنون موجود است و تمام این منابع از طریق اسکن، دیجیتال‌سازی شدند. 

قدیمی‌ترین قرآن خطی و تفسیر در کتابخانه وزیری
رییس کتابخانه و موزه وزیری درباره آثار نفیس این کتابخانه عنوان کرد: قدیمی‌ترین قرآن خطی نوشته «جلال جعفری» مربوط به سال 712 هجری قمری و کهن‌ترین نسخه «تفسیر الموجز» تالیف «ابوالفتوح عجلی» با قدمتی 800 ساله، در این کتابخانه موجود است.

وی افزود: ديوان خطي «حافظ» مزين به 14 مجلس مينياتور و با بيش از چهار قرن قدمت به عنوان يكي از شاهكارهاي دوره صفويه و از نفيس‌ترين ديوان‌هاي حافظ موجود در كتابخانه‌ها و مراكز اسنادي كشور دركتابخانه وزيري يزد نگهداري مي‌شود.

رییس کتابخانه و موزه وزیری اظهار کرد: همچنین کتاب «نزهة النفس» نوشته محمد‌بن علی عراقی در سال 590 هجری قمری مربوط به 844 سال پیش، در این کتابخانه نگهداری می‌شود. 

کتابخانه‌‌ای که به صورت مشارکتی اداره می‌شود 
انتظاری با بیان این‌که کتابخانه وزیری از خرداد ماه سال 1389 به صورت مشارکتی اداره می‌شود، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مشارکتی شدن کتابخانه‌هایی مانند وزیری که از سوی آستان قدس رضوی اداره می‌شود، از طریق تازه‌های نشر، منابع این کتابخانه را تامین می‌کند.
 
وی درباره اهدا و وقف در کتابخانه وزیری شهرستان یزد گفت: آمار کتاب‌های اهدایی، وقف و خرید نسخه‌های خطی در این کتابخانه که زیر نظر آستان قدس رضوی است و به صورت مشارکتی از سوی نهاد کتابخانه‌‌‌های عمومی کشور اداره می‌شود، بسیار رضایت‌بخش است.

رییس کتابخانه و موزه وزیری با اشاره به توسعه کتابخانه وزیری در سال 1388 اظهار کرد: این کتابخانه در سال 1388 با توسعه فضای فیزیکی از 700 متر مربع به شش هزار و 300 متر مربع  مجدد بازگشایی شد.

وی درباره اعتبار توسعه این کتابخانه اظهار کرد: این کتابخانه‌‌ با یک میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار با توسعه فضای فیزیکی مجدد بازگشایی شد.

انتظاری با اشاره به توسعه مخزن کتابخانه وزیری اظهار کرد: مخزن این کتابخانه با 20 میلیون تومان اعتبار در سه ماه اخیر امسال توسعه پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستين اقدام براي ايجاد كتابخانه عمومی‌ وزیری در سال 1333 آغاز شد. اين كتابخانه در 1334 در دهليز مسجد جامع كبير يزد احداث شد و با  هزار800 جلد كتاب چاپي و خطي كار خود را آغاز كرد.
 
علی محمد وزیری براي غناي كتابخانه از عموم مردم، دانشمندان، مولفان، و ناشران درخواست كتاب كرد و در مدت كوتاهي، كتاب‌هاي زيادي به كتابخانه اهدا شد و سپس مشكل كمبود مكان پيش آمد، تا اين‌كه با كمك مردم، مغازه‌اي در جوار مسجد جامع كبير خريداري و كتابخانه با 14 هزار جلد كتاب به آنجا منتقل شد، اما باز هم مشكل كمبود جا وجود داشت.

محمد هراتي از تاجران يزدي، هزينه ساخت ساختمان جديد كتابخانه را تقبل كرد. عمليات احداث ساختمان جديد در 1342 در جنب در شرقي مسجد جامع آغاز و در اول فروردين 1345 اين ساختمان افتتاح شد.
 
حسين بشارت تاجر يزدي دیگری بود که هزينه ساخت بخش ویژه نسخ خطي در جوار ساختمان اصلي كتابخانه را تقبل کرد. 

وزيري هميشه نگران كتاب‌ها و موقعيت كتابخانه بود و تصميم داشت آنجا را به موسسه بزرگي واگذار كند كه توانايي اداره آن را داشته باشد.
 
وزارت فرهنگ و هنر، سازمان اوقاف، و شهرداري يزد در اين راه پيشقدم شدند و كتابخانه وقف آستان قدس رضوي شد و از خرداد ماه سال 1389 این کتابخانه به صورت مشارکتی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط