سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
نخستین کتابخانه عمومی ایران با مخاطبان روسی

سعید آقایی، رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز استان آذربایجان شرقی گفت: کتابخانه تربیت تبریز با دو هزار و 600 نسخه کتاب به زبان روسی، در چهار سال اخیر 25 تا 30 نفر مراجعه کننده از کشور روسیه داشته است که خواهان امانت کتاب با موضوع‌های شعر، تاریخ و ادبیات کشور‌ روسیه بودند.-

آقایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب درباره استفاده از منابع روسی این کتابخانه و مراجعه مخاطبان خارجی اظهار کرد: مخاطبان روسی این کتابخانه برای استفاده از کتاب‌های این کتابخانه با مترجم مراجعه می‌کنند و یا از طریق مکالمه به زبان آذری، کتاب‌هایی از کشور آذربایجان را به امانت می‌برند.

تاسیس کتابخانه تربیت از سوی یک کتابشناس و پیشگام نهضت مشروطه

وی درباره دلیل نامگذاری این کتابخانه گفت: کتابخانه تربیت شهرستان تبریز در سال 1300به عنوان نخستین کتابخانه عمومی در ایران از سوی یکی از پیشگامان نهضت مشروطه و کتابشناس معروف، افتتاح شد.

آقایی عنوان کرد: این کتابخانه از سوی محمد‌علی خان تربیت، ابتدا با نام کتابخانه و قرائت‌خانه عمومی و معارف در یکی از اتا‌ق‌های دبیرستان محمدیه، واقع در کوی حرم‌خانه تبریز، بنا گذاشته شد.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز اظهار کرد: این کتابخانه در سال 1312 به محل فعلی خود در میدان دانشسرا منتقل شده است.

وی درباره ویژگی مهم دیگر این کتابخانه گفت: کتابخانه تربیت از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت است زیرا نمای این کتابخانه قدمت و سابقه تاریخی دارد و اکنون این کتابخانه در بخش داخلی مطابق استاندارد‌ها روز ساخته می شود، اما نما به دلیل استحکام و تاریخی بودن حفظ می‌شود.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز درباره مهم‌ترین ویژگی این کتابخانه عنوان کرد: کتابخانه تربیت از نظر منابع و نوع کتاب‌ها و حتی مراجعه‌کنندگان دارای شرایط منحصر‌به فردی است زیرا این کتابخانه بعد از کتابخانه مرکزی تبریز دارای بیشترین کتاب‌های سنگی و چاپ قدیی است. 

وجود کتاب‌های چاپ سنگی و سربی نفیس در کتابخانه تربیت

آقایی اظهار کرد: این کتابخانه هزار و 129 نسخه و هزار و 37 عنوان کتاب چاپ سنگی و دو هزار و 71 نسخه کتاب چاپ سربی دارد و نسخه‌های خطی این کتابخانه بعد از انقلاب اسلامی به کتابخانه مرکزی تبریز منتقل شدند. 

آقایی درباره آمار کتاب‌های چاپی این کتابخانه اظهار کرد:این کتابخانه 42 هزار و 487 جلد و 34 هزار و 46 عنوان کتاب دارد و از این آمار 32 هزار و 931 جلد کتاب برای بزرگسالان و هزار و 115 جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان است و هفت هزار و 300 نفر عضو این کتابخانه هستند.

وی درباره بخش های گوناگون این کتابخانه گفت: این کتابخانه دارای بخش‌های مجزای کودک و نوجوان، سمعی و بصری،اینترنت، پژوهش، چاپ سنگی و سربی است و نسخ خطی این کتابخانه، بعد از انقلاب اسلامی وارد کتابخانه مرکزی تبریز شدند.

امکانات ویژه برای محققان کتابخانه تربیت

وی با اشاره به بخش پژوهش مستقل برای محققان در این کتابخانه گفت: کتابخانه تربیت دارای بخش پژوهش مستقل درباره کتاب‌های چاپ سنگی و سربی برای استادان، دانشجویان و کارشناسان این آثار است.

آقایی افزود: دارندگان مدرک کارشناسی ارشد به بالا و محققانی که دارای سه مقاله علمی باشند، می‌توانند از امکانات پژوهشی در بخش نسخه‌های چاپ سنگی و سربی این کتابخانه استفاده کنند. 

معرفی کتابخانه تاریخی تربیت در استان آذربایجان شرقی
آقایی درباره معرفی این کتابخانه تاریخی برای مخاطبان این استان اظهار کرد: در مسیر‌های منتهی به کتابخانه تربیت تابلو های راهنمای گوناگونی ثبت شده است و در برنامه‌های فرهنگی مختلف بروشور این کتابخانه‌‌ها منتشر می‌شود که شامل نشانی، شماره تماس و ساعت کاری این کتابخانه ‌است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تعداد كتاب‌های این کتابخانه در بدو تاسيس 200 جلد بود.  محمد علی تربيت براي توسعه كتابخانه، انجمن كتابخانه و قرائت‌خانه عمومي معارف را تشكيل داد كه افراد آن از كتاب‌دوستان و فرهنگيان شهر تبريز بودند. در نتيجه تلاش‌هاي او، مجموعه آثار مکتوب این كتابخانه در كمتر از سه سال به پنج هزار جلد و بعد از 24 سال (1327) به 10 هزار جلد رسيد و اکنون این کتابخانه حدود 110 عنوان روزنامه، هفته‌نامه و نشريات مربوط به دوران مشروطه و پهلوي را در اختيار دارد و همچنين تعداد قابل توجهي نسخه چاپ سنگی و سربی و دست‌نوشته‌هاي با ارزش در  این كتابخانه موجود است كه فهرست آن‌ها نيز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط