شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸
فهرست نهایی مدال کارنگی و کیت گرینوود اعلام شد

جایزه معتبر مدال کارنگی که به برجسته ترین کتاب کودک و نوجوان و کیت گرینوود که به تصویرگری کتاب کودک بریتانیا اهدا می شود، دیروز جمعه نامزدهای نهایی اش را معرفی کرد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت این جایزه، در میان فهرست نامزدهای مدال کارنگی در کنار آثاری که درباره قرن پانزدهم اسپانیا، قرن نوزدهم انگلستان و قرن نوزدهم فرانسه نوشته شده اند، اثری نیز درباره زامبی ها به این فهرست راه یافته است.
 
گروه داوری درباره این فهرست گفته است 6 اثری که به این فهرست راه یافته اند از کیفیتی برخوردارند که ما را به عنوان انسان با هم متحد می کند. این آثار با نمایش این که چگونه باروها می توانند تغییر کنند و نیازهای اخلاقی را حل و فصل کنند، به ارائه ارزش های صداقت، می پردازند و روح امید را از طریق داستان گویی غنی خود و کیفیت های فوق العاده شان بازتاب می دهند. 

فرلیت هوردون رییس گروه داوری افزود «این نویسندگان شجاعند، و برخی ممکن است بگویند این انتخاب ها می توانند برای نوجوانان مناقشه برانگیز باشند- مباحثی مثل تفتیش عقاید در اسپانیا، یا تحقیقات مخوفی که به مرگ بسیاری در زیمبابوه منجر شد، اما کیفیت عمیق این آثار بار دیگر این سوال بزرگ را مطرح می کند که باید به شیوه ای متفکرانه حقایق را مطرح کرد». 

امسال در هفتادوچهارمین سال اهدای مدال کارنگی که قدیمی ترین و معتبرترین جایزه کتاب کودک بریتانیا است، این جایزه که هیچ ارزش مادی ندارد اما برای همه نویسندگان دست یافتن به آن آرزویی عمیق است، فهرست نامزدهایش را معرفی کرده است. 

گروه داوری این جایزه متشکل از 12 کتابدار از گروه کتابخانه های نوجوانان، این 6 نامزد را از میان فهرست اولیه برگزید. 

مدال کارنگی و جوایزه کیت گرینوی که به عنوان جایزه خواهر آن شناخته میشود، برندگان نهایی خود را در تاریخ 23 ژوئن (2 تیر) در مراسم بفتا معرفی خواهند کرد.

نامزدهای دریافت مدال کارنگی :
ترزا برسلین با کتاب «زندانی تفتیش عقاید» – برای سن بالای 12 سال
جرالدین مک کوگرین با کتاب «هجوم فلفل مرگ» – برای سن بالای 12 سال
پاتریک نس با کتاب «هیولاهای بشر» برای سن بالای 14 سال
مگ روزاف با کتاب «وداع عروس» برای سن بالای 12 سال
مارکوس سدویگ با کتاب «کلاغ سفید» برای سن بالای 12 سال
جیسون والاس با کتاب «خارج از سایه ها» برای سن بالای 14 سال

نامزدهای دریافت مدال کیت گرینوی :
گراهام بیکر اسمیت برای تصویرگری کتاب «دورتر» برای سن بالای 8 سال
آنتونی براون برای تصویرگری کتاب «من و تو» برای سن بالای 4 سال
باب گراهام برای تصویرگری کتاب «پری دندان» برای سن بالای 5 سال
مینی گری برای تصویرگری کتاب «جیم» برای سن بالای 6 سال
کریستین آفتدال برای تصویرگری کتاب «خرس بزرگ، برادر کوچک» برای سن بالای 3 سال
کاترین راینر برای تصویرگری کتاب «ارنست» برای سن بالای 3 سال
خوان ویجنگارد برای کتاب «میمون های چای ابری» برای سن بالای 8 سال

این فهرست ها از میان60 نامزد برای مدال کارنگی و 51 نامزد برای مدال کیت گرینوی انتخاب شده اند.

مدال کارنگی از سال 1936 اهدا می شود تا یاد فیلسوف بزرگ اسکاتلندی اندرو کارنگی را که از 1835 تا 1919 می زیست گرامی دارد. او که رشد خود را مدیون استفاده از کتابخانه از دوره کودکی بود آرزو داشت تا کتابخانه های رایگان تاسیس کند و تا زمان حیاتش 2800 کتابخانه در انگلستان دایر کرد. برنده این جایزه یک مدال طلا و امکان اهدای 500 پوند کتاب به انتخاب خودش به کتابخانه های مورد علاقه اش را به دست می آورد. این مدال از سوی موسسه کتابخانه و اطلاعات تخصصی بریتانیا اهدا می شود. 

مدال کیت گرینوی که در سال 1955 بینان گذاشته شد برای تصویرگری کتاب کودکان اهدا می شود. این جایزه به نام هنرمند محبوب قرن نوزدهم که برای تصویرپردازی های درخشانش از محبوبیت خاصی برخوردار بود به نام او اهدا می شود. برنده این جایزه یک مدال طلا و امکان اهدای 500 پوند کتاب به کتابخانه های منتخبش را دریافت می کند. از سال 2000 برنده مدال کیت گرینوی جایزه5000 پوندی کالین مرس را هم دریافت می کند. کالین مرس یک مجموعه دار کتاب های کودک این مبلغ مادی را به جایزه کیت گرینوی افزوده است. 

سال 2010 نیل گیمن با کتاب گورستان، مدال کارنگی را دریافت کرد و جایزه کیت گرینوی به فریا بلک وود برای تصویرپردازی کتاب «هری و هوپر» تعلق گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها