شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
«قهوه قند پهلو» به بازار کتاب آمد

گزیده شعر طنز امروز با عنوان «قهوه قند پهلو» و به کوشش امید مهدی‌نژاد توسط انتشارات سوره‌مهر منتشر شد. این مجموعه معرفی مختصر شاعران همراه با نمونه شعرهای طنز آن‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهدی‌نژاد در این کتاب 90 شاعر معاصر را به‌طور مختصر معرفی و سپس یک یا چند نمونه شعر طنز از این شاعران ارائه کرده است. 

معرفی مهدی‌نژاد با زبانی ساده و تاحدودی خودمانی نوشته شده است که گاهی به دنیای طنز نزدیک می‌شود. اما گاهی اصرار مهدی‌نژاد را می‌بینیم که سعی داشته با به‌کارگیری هر نوع تشبیهی که در ارتباط با یک شخصیت به‌نظرش رسیده است به زبان طنز نزدیک شود. هرچند در روی جلد کتاب نیز آمده است «گزیده شعر طنز امروز به اصرار امید مهدی‌نژاد.»

به عنوان مثال در معرفی همایون حسینیان از او به عنوان خوش‌تیپ‌ترین طنزسرای معاصر یاد می‌کند و به قول خودش این‌را نه فقط از بابت کراواتی که معمولا به گردن می‌بندد، که از بابت‌های گوناگون «عرض کرده است».

متاسفانه گاهی این فضاسازی‌ها توسط مولف برای چهره‌های برجسته‌ای که از آن‌ها یاد شده است چندان محترمانه به نظر نمی‌رسد.

به‌طور کلی از شاعرانی چون منوچهر احترامی، ناصر اجتهادی، اکبر اکسیر، ایرج میرزا، مهدی اخوان‌ثالث، محمدابراهیم باستانی پاریزی، سعید بیابانکی، محمدرضا ترکی، فریدون توللی، عباس حسین‌نژاد، سیدحسن حسینی، عماد خراسانی، محمد خرمشاهی، رضا رفیع، راشد انصاری، خسرو شاهانی، کیومرث صابری فومنی، شهرام شکیبا، قادر طهماسبی فروغ فرخ‌زاد، ابراهیم صهبا، کیومرث منشی‌زاده، سیدابراهیم نبوی، فریدون هاشمی و سیداشرف‌الدین قزوینی در این کتاب نام برده شده و نمونه اشعار طنز آن‌ها نیز ارائه شده است.

برخی از این چهره‌ها تنها به عنوان شاعران طنزپرداز شناخته می‌شوند. این در حالی است که در میان نام این شاعران با اسامی برخی شاعرانی روبرو می‌شویم که کمتر به عنوان شاعر طنز‌پرداز آن‌ها را می‌شناسیم و یا در این حوزه اثر ثبت شده زیادی ندارند.

«قهوه قند پهلو» در 624 صفحه، به شمارگان 2500 نسخه و قیمت 9900 تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط