چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
نگاهي به تحولات حوزه‌هاي علميه شيعي در بستر تاريخ

عدنان تنها، نويسنده عرب‌زبان جامعة المصطفي قم، اين روزها كتاب «تاريخ مدارس و حوزه‌هاي علميه شيعه اماميه» را تاليف مي‌كند. وي در اين اثر با نگاهي به سير تاريخي رشد و نمو حوزه‌هاي علميه شيعه، جغرافياي تاريخي، علما و تاليفات اين حوزه‌ها را بررسي مي‌كند./

حجت‌الاسلام عدنان تنها، دكتراي فقه، اصول و حقوق در گفت‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين كتاب توضيح داد: اين اثر تخصصي را به زبان عربي مي‌نويسم، با اين وجود، عامه مخاطبان و علاقه‌مندان نيز مي‌توانند از مطالب آن استفاده كنند.

مدرس و عضو هيات علمي مركز جامعةالمصطفي قم، با اشاره به اين كه اين اثر، تاريخ حوزه‌هاي علميه را از آغاز شكل‌گيري اين مراكز در بستر زماني و بر اساس شهرهاي گوناگون شيعه‌نشين مانند مدينه، كوفه، نجف، قم و ... بررسي مي‌كند و تغيير و تحوالات آنها را مي‌كاود، گفت: در اين اثر عالمان ديني اين مراكز، تاليفات و آثار آنها، مولفان به‌نام و ساير اطلاعات مرتبط ،در دو جلد گردآوري خواهند شد. 

اين نويسنده و پژوهشگر عراقي كه اصالت ايراني دارد، با بيان اين كه تاليف اين اثر را تا پايان سال 90 و به زبان عربي به اتمام خواهد رساند، يادآور شد: قرار است كتاب «تاريخ مدارس و حوزه‌هاي علميه شيعه اماميه» را جامعة المصطفي قم منتشر كند.  

«حجت‌الاسلام عدنان تنها» كه تاليفات فراواني به زبان عربي دارد، در دوازدهمين همايش كتاب سال حوزه نيز با نوشتن كتاب «تطور حركه الاجتهاد عند الشيعه الاماميه» در گروه فقه و اصول و حقوق شايسته تقدير شناخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط