یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴
محدثی خراسانی: جشنواره غفلت 20ساله را جبران کند

مصطفی محدثی خراسانی بر ضرورت جبران غفلت 20ساله‌ای که در برگزاری جشنواره شعر فجر صورت گرفته است، تاکید کرد و آسیب‌شناسی هر دوره از جشنواره پس از پایان آن و همچنین برنامه‌ریزی و ارتباط گسترده با شاعران در سطح کشور را از عوامل موثر در این امر برشمرد.\

محدثی خراسانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: جشنواره شعر فجر با تاخیری تقریبا دو دهه‌ای آغاز شد. در سال‌های نخست، برگزاری آن به تنهایی نیز ارزشمند بود؛ چراکه در آغاز راه قرار داشت و انتظار چندانی از آن نمی‌رفت.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر که به پنجمین دوره آن رسیده‌ایم می‌بینیم روندی رو به رشد و کمال داشته و در طول این پنج دوره توانسته است تاحدی غفلت‌های 20 ساله را جبران کند. به عبارت دیگر به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند برای افق‌های پیش‌رو و روزهای آینده شعر کشور برنامه‌ریزی کند.

عضور شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر با درخشان خواندن این دوره از جشنواره اظهار داشت: تفاوت عمده این دوره از جشنواره‌ با دوره‌های پیشین در این است که جشنواره به صورت 100 درصد رقابتی و براساس آثاری که شاعران داوطلبانه به دبیرخانه ارسال کرده‌اند برگزار می‌شود.

وی امتیاز دیگر این دوره از جشنواره را در رشد کمی و کیفی شرکت‌کنندگان آن نسبت به دوره‌های پیش معرفی و تصریح کرد: رشد 100 درصدی را می‌توانیم در تعداد شاعران شرکت‌کننده و تعداد آثار و کیفیت اشعار ارسالی به دبیرخانه جشنواره ببینیم.

مسوول کمیته داوران افزود: ویژگی دیگر این دوره از جشنواره در ارتباط با داوران آن است. حدود 50 داور از میان چهره‌های مختلف با سلایق و گرایش‌های متفاوت از نقاط مختلف کشور آثار این دوره را بررسی کرده‌اند.

یکی دیگر از نکاتی که محدثی‌خراسانی بر آن تاکید داشت و آن‌را از نقاط قوت این دوره از جشنواره برشمرد برگزاری آن زیر نظر قائم مقام شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی بر ادامه روند فعالیت دبیرخانه جشنواره پس از پایان هر دوره تاکید کرد و اظهار داشت: نباید برگزارکنندگان جشنواره شعر فجر، شورای سیاستگذاری و دبیرخانه این جشنواره پس از اختتامیه جشنواره دست از فعالیت بردارند، بلکه لازم است این جریان به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

این شاعر در ادامه توضیح داد: برنامه‌ریزی‌ها و ارتباط با شاعران باید در سطح کشور به صورت مستمر و فعال ادامه داشته باشد و پس از برگزاری هر جشنواره‌ای به سرعت آن دوره از جشنواره آسیب‌شناسی شود تا در دوره بعد شاهد تغییر و تحول آن باشیم.

وی از شعر به عنوان هنر و ثروت ملی یاد کرد و در پایان افزود: تجربه‌هایی که در این پنج دوره کسب کرده‌ایم باید دستمایه برنامه‌ریزی‌های آینده ما قرار گیرد تا حق شعر را که هم هنر و هم ثروت ملی است در حد آن ادا کنیم. به این ترتیب جشواره شعر فجر به عنوان درخشان‌ترین و شکوفاترین جشنواره‌های شعر در کنار دیگر جشنواره‌ها قرار می‌گیرد و غفلت سال‌های پیش جبران می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط