سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
سجادی: جشنواره به جریان امروز شعر نزدیک شود

سیدعباس سجادی، شاعر آیینی، معتقد است جشنواره‌هایی چون جشنواره شعر فجر علاوه بر آن‌که باید به جریان امروز شعر نزدیک شوند شایسته است افتتاحیه و یا اختتامیه اتفاقات شعری جامعه در طول سال باشند.\

سجادی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار داشت: جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی همواره تاثیری مثبت بر فضای فرهنگی جامعه داشته‌اند. برهمین اساس جشنواره شعر فجر نیز نقش موثری در این حوزه دارد.

وی با تاکید بر این موضوع که جشنواره‌ها سبب ایجاد فضایی هنری در جامعه می‌شوند ادامه داد: این فضای هنری قابل احترام است و نقش مثبت جشنواره‌ها را نمایان‌تر می‌کند. اما اگر جشنواره‌هایی چون جشنواره شعر فجر به سویی حرکت کنند که از جریان امروز شعر فاصله بگیرند دیگر نمی‌توانند جایگاه خود را پیدا کنند.

سجادی جشنواره شعر فجر را جشنواره‌ای جوان و نوپا خواند و افزود: به‌نظر من چنین جشنواره‌ای باید افتتاحیه اتفاقات شعری جامعه و یا اختتامیه آن باشد.

وی در توضیح بیشتر این امر گفت: اگر این جشنواره بتواند اتفاقات شعری جامعه را در طول یک سال به‌خوبی رصد کند و در نهایت برآیندی از آن‌ها باشد و یا مانند جشنواره فیلم و تئاتر فجر آثار جدید و شاخص را ارائه کند، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

این شاعر آیینی به افزودن بخش «ترانه و سرود» به این دوره از جشنواره اشاره و تاکید کرد: البته در نخستین دوره جشنواره نیز بخش ترانه لحاظ شده بود، اما از آن‌جا که جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود بنابراین در نظر گرفتن بخش مستقلی برای رقابت در حوزه ترانه برتری این جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین آن به حساب می‌آید.

وی در پایان توضیح داد: ترانه یک ژانر پویا، پرتحرک و پرنشاط است و مخاطبان گسترده‌ای در میان جوانان دارد. امروزه حتی می‌توانیم از ترانه به عنوان جدی‌ترین گونه ادبی یاد کنیم که به دلیل تلفیق آن با موسیقی اثرگذاری بیشتری نیز دارد و می‌تواند نشان‌دهنده جریان شعری روز جامعه ادبی ما باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط