شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
بررسي «كتاب قرن» در سراي اهل قلم

«فرهنگ‌نامه تاريخي مفاهيم فلسفه» امروز، 9 بهمن، با حضور ويراستاران ترجمه فارسي اين اثر در سراي اهل قلم خانه كتاب بررسي مي‌شود. به گفته دبير نشست، اين اثر «كتاب قرن» شناخته شده است.\

دكتر علي‌محمد صابري، دبير نشست، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: اين اثر يكي از مجلدات مجموعه‌اي 10 جلدي به زبان آلماني است كه هر يك از جلدهاي آن به موضوعي جداگانه نظير روان‌شناسي و تاريخ مي‌پردازد.

وي افزود: جلد مربوط به مفاهيم فلسفه اين مجموعه توسط گروهي از مترجمان و زير نظر محمدرضا بهشتي و بهمن پازوكي ترجمه شده است. اين ترجمه از متني سليس برخوردار است كه اشتباهات اندكي در آن وجود دارد.

صابري ضمن تاكيد بر برگردان دقيق اصطلاحات فلسفي اين اثر گفت: براي مثال، فلاسفه آلماني براي دريافت‌ها، صورت‌ها و معاني عقلي، واژه‌هاي متفاوتي به كار مي‌برند كه در بسياري از موارد ترجمه دقيقي از آنها انجام نمي‌شود، اما اين فرهنگ‌نامه ترجمه‌هاي دقيقي از اصطلاحات مذكور و همچنين اصطلاحات فلسفه هنر ارايه داده است.

وي ضمن اشاره به نوپا بودن فسلفه هنر در كشورمان گفت: چند سالي است اين گرايش در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري تدريس مي‌شود، اما در حوزه پژوهش اين حوزه كارهاي كمتري انجام شده بود.

صابري يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين فرهنگ‌نامه را ذكر كاربردهاي اصطلاحات مختلف دانست و گفت: تدوين اين فرهنگ‌نامه 10 جلدي يك دهه به طول انجاميد كه جلد مربوط به مفاهيم فلسفي آن با همت موسسه حكمت و فلسفه و موسسه ارغنون ترجمه شد.

وي از محمدرضا بهشتي و بهمن پازوكي، ويراستاران كتاب و شمس‌الملوك مصطفوي به عنوان منتقد به عنوان حاضران اين نشست ياد كرد.

جلسه «فرهنگ‌نامه تاريخي مفاهيم فلسفه» عصر امروز، شنبه 9 بهمن، ساعت 16:30 در سراي اهل قلم خانه كتاب به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌نصير، شماره دو برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط