سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۴
جواد عاطفه: جنگ ،دستمايه خلق آثار ارزشمندي بوده است

جواد عاطفه معتقد است كه جنگ ،دستمايه خلق آثار بسيار ارزشمندي در ادبیات جهان بوده و شمار نویسندگان برجسته جهان که در آثارشان به این موضوع پرداخته اند، قابل توجه است.

«جواد عاطفه» درگفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: درحال حاضر مشغول تحقيق و نگارش كتابي 3 جلدي با عنوان «جبر جنگ، اختيار نوشتن» هستم و  تحقيقات مقدماتي اين كتاب تقریبا به پايان رسيده است. 

وي تصريح كرد: بيشتر نويسندگان جهان عليه جنگ ،داستان و رمان نوشته‌اند. در اين كتاب، تحقیقاتم را بر مقطع زماني قرن 18 ميلادي به اين سو متمركز کرده‌ام و در آن به بررسی جایگاه جنگ در آثار نویسندگان جهان پرداخته‌ام.

«عاطفه» با اشاره به کمبود منابع درباره جنگ به زبان فارسی گفت: البته به دليل كمبود ترجمه ادبيات ملل ديگر، تحقيق و تاليف اين كتاب بسيار دشوار است و كار به كندي پيش مي‌رود، اما «فرهنگ آثار»، دستمایه خوبی براي تاليف کتاب من بوده است. 

نويسنده مجموعه داستان «تا مقصد مي‌خوابم بيدارش نكن» با بيان اين كه جنگ به عنوان يك جبر در تمام ملت‌ها حاكم بوده است، گفت: در بيشتر موارد، ملت‌ها براي احقاق حقانيت خود مي جنگند. البته برخي از دولتمردان كشورهاي جهان از جمله آمريكا براي ارضای حس جنگ‌طلبی خود و كشورگشايي، آتش نفرت جنگ را در جهان روشن مي‌كنند. 

اين نويسنده جوان يادآور شد: بيشترين و بهترين آثار درباره جنگ، پس از گذشت سال‌ها از آتش جنگ نوشته شده‌اند. هر چند که رويكرد هر يك از اين نويسندگان با هم متفاوت است. 

وي افزود: بهترين آثاري كه  عليه جنگ در اروپا نوشته‌اند، پس از سال‌هاي درك جنگ‌هاي جهاني اول و دوم خلق شده اند، اما در ميان شمار نويسندگاني كه عليه جنگ نوشته‌اند، نویسندگانی نیز برای ترغیب مردم به جنگ دست به قلم شده‌اند. 

«عاطفه» با بيان اين كه نويسندگان و هنرمندان فرانسه بيش از هنرمندان ديگر كشورها جهان از جنگ تاثير پذيرفته‌اند، گفت: فرانسه همواره در اروپا مهد تمدن بوده است. نویسندگان فرانسوی به دلیل درك جنگ‌هاي جهاني اول و دوم آثار ارزشمندی را در این حوزه خلق کرده‌اند.

اين نويسنده و منتقد در پايان يادآور شد: هنوز تحقيقات خود را روي آثار نويسندگان ايراني آغاز نكرده‌ام، اما به زودي زمينه آن را فراهم خواهم كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها