سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
صحيفه سجاديه؛ بزرگترين سلاح عارفان

کتاب «صحيفه سجاديه امام علي‌بن‌الحسين عليه‌السلام» ترجمه آيت‌الله حسن ممدوحي كرمانشاهي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، صحيفه سجاديه كه سراسر آن دعاست، ويژگي‌هاي خاصي دارد كه علاوه بر آن كه امام سجاد(ع)، مطالب و موضوعات فراوان در قالب دعا مطرح كرده، مترجم نيز آن را به فارسي روان ترجمه و افزون بر آن واژه‌هاي مشكل را در پاورقي، شرح و توضيح داده است.

نياش، يكي از حالت‌هاي برجسته روح آدمي است كه رابطه انسان و خدا را با لطافت خاصي تعريف مي‌كند. انسان در همين ارتباط ويژه است كه خويشتن را مي‌يابد و زندگي‌اش معنا و مفهوم مي‌يابد. 

به دليل همين اهميت است كه «دعا» در آموزه‌هاي انبيا و اوليا و معصومان(ع) جايگاه ويژه دارد. در مكتب اهل‌بيت(عليهم‌السلام)، دعا و نيايش، نشانه برجسته ايمان است. همه معصومان(ع)، دعا را بزرگ مي‌شمردند و سخنان نيايش‌گونه از آنان در دست است و در اين ميان، صحيفه سجاديه، موضوعات گوناگون را به صورت دعا مطرح كرده است.

در بخشي از مقدمه كتاب مي‌خوانيم: «ذات اقدس ربوبي را ستايش سزاست كه از حد و وصف و وهم و قياس برتر و از افق خيال فراتر و بلكه فوق بلنداي عقل، هم‌چون ثناي خاتم‌المخلصين والمرسلين باشد و صلوات و تحيات پيوسته بر افضل رسل و سلطان سرير "قاب قوسين او ادني" نثار باد.
و درود بي‌پايان خداوندي بر اهل‌بيت نبوت، به ويژه خاتم‌الولايه، حضرت امام‌مهدي ـ‌صلوات‌الله عليهم اجمعين‌ـ همواره نازل و شامل باشد. صحيفه هستي از عظيم‌ترين آيات جبروتي و ملكوتي و اجرام عظيم كيهاني تا ذري‌ترين موجودات جهان، جملگي صفحه علم فعلي خداي رب‌العالمين است.
اين حقيقت گسترده وجودي در گفتار معصومانه حضرت سيدالساجدين امام‌المقربين، تبلوري بس حكيمانه و عارفانه يافته است كه از نقش حيرت‌آفرين دايره وجود آن امام معصوم با اشارت‌هاي لطيف خود حكايت مي‌كند و نفوس صالحان و پاكان را به همراه خود به سير سماوات و ارضين مي‌كشاند؛ گاهي رازهايي از قعر درياها و هنگامي از سپهر سماوات و شگفتي‌هاي فلكي سخن گويد و هنگامي هم با ساكنان سر حرم ملكوت همنشين مي‌گردد.
و نيز آن امام معصوم در اين صحيفه مكرمه به نظاره قامت انسانيت نشسته و آن‌چه را براي تكامل وجودي او ضروري است و در حركت الهي وي دخيل است به زبان دعا از خداي متعال درخواست كرده و به راهيان نور آگاهي مي‌دهد كه تخلق و تلبس به آن كمالات، زيبنده آنان است و مقامات عالي انسانيت، مستلزم طي طريق بندگي و زيور زيباي صفاي دل و جان است. و از هر نقطه كه بر دامن شرافت و كرامت انساني سزاوار نيست تقاضاي تبري شديد نموده‌اند، و با مقال دل‌نشين و زيباي نيايشي، امت خود را از آن عيب و نقص‌ها برحذر مي‌دارد.
و در گزاره‌هايي بس كوتاه و پرمعنا و به كارگيري واژه‌هاي كم‌نظير، با خلاقيت هنري و ادبي از بلندترين مراتب كمال و معرفت حجاب برگيرد و راستي، فوق استعداد آدميان، حكمت و ادب و كرامت آفريند و جملگي را بر حسب ذوق و فهم امت در قالب الفاظ و كلمات به پرداخت اعجازي شگفت‌انگيز دست مي‌زند.»

صحيفه سجاديه، اين متن عظيم در زاويه‌هاي گوناگون مي‌درخشد و در هر سوي به تمام ظرفيت ممكن جلوه خاص خود را دارد، آن‌چنان كه تفصيل كلماتش عرصه را از متفكران و دانشمندان و فيلسوفان برگرفته و در فضاي ويژه خود براي احدي عرض‌اندام باقي نگذارد. چنان كه اجمال آن تفاصيل نيز در ترجمه كوتاه آن خزاين علمي نمونه‌اي از خرمن عظيم معرفت و شعور الهي است و جملگي را به صورت رمز در اين فرقان صاعد براي امت خود به وديعه گذاشته است كه با ذهني آماده بايد آماده بهره‌برداري بود. 

اين اثر داراي 54 دعا در موضوعات مختلف است.

ناشر كتاب درباه مترجم اين اثر شريف مي‌نويسد: «آيت‌الله حسن ممدوحي به سال 1318 شمسي در كرمانشاه به دنيا آمد، در سال 1338 به حوزه علميه قم وارد شد و دروس مقدماتي و سپس سطوح عالي را نزد حضرات آيات، ستوده، مشكيني، سلطاني و برخي ديگر از بزرگان گذراند. درس خارج را نزد آيات عظام گلپايگاني، شيخ‌هاشم آملي و سيدمحمد محقق داماد طي كرد. فلسفه و كلام را از علامه استاد محمدحسين طباطبائي و سپس از آيات جوادي آملي و حسن‌زاده آملي آموخت. ايشان سال‌هاست كه علاوه بر فقه و اصول به تدريس متون معتبر فلسفي، كلامي و عرفاني اشتغال دارد و تاليفات متعددي نيز به نگارش درآورده است. آثاري كه موسسه بوستان كتاب از ايشان منتشر كرده عبارتند از: حكمت حكومت فقيه، ترجمه صحيفه سجاديه، شهود و شناخت(شرح صحيفه سجاديه، در 4 جلد). ايشان در چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري به عنوان نماينده استان كرمانشاه، انتخاب شدند.» 

چاپ سوم کتاب «صحيفه سجاديه امام علي‌بن‌الحسين عليهما‌السلام» در شمارگان 1500 نسخه، 452 صفحه و بهاي 75000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط