دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
احمدی: بودجه 20 سال حوزه هنری کرمان کمتر از دستمزد دروازه‌بان مس است

مجتبی احمدی، مسوول دفتر طنز حوزه هنری استان کرمان در مراسم «در حلقه رندان» یکشنبه(30 خرداد) که با حضور شاعران طنزپرداز کرمانی برگزار شد گفت: «بودجه کل حوزه هنری استان کرمان از ابتدای تاسیس تاکنون به دستمزد یک فصل دروازه‌بان فصل قبل مس کرمان هم نمی‌رسد و این از هر طنز دیگری شنیدنی‌تر است.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، شب شعر طنز «در حلقه رندان» عصر روز گذشته با حضور شاعران و طنزپردازان استان کرمان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. احمدی، در این نشست گفت: چندی پیش بحثی درباره بودجه فرهنگی کرمان داشتیم. با یک حساب سرانگشتی متوجه شدم بودجه کل حوزه هنری استان کرمان از ابتدای تاسیس تاکنون یعنی حدود 20 سال، به دستمزد یک فصل دروازه‌بان فصل قبل مس کرمان هم نمی‌رسد. فکر می‌کنم این از هر طنز دیگری شنیدنی‌تر باشد.

حسن شعبانی متخلص به بانی نخستین شاعری بود که در این نشست به شعرخوانی پرداخت. در ادامه این مراسم، حسین ناجی و حمید نیک‌نفس از دیگر شاعران کرمانی به شعرخوانی پرداختند.

محمدعلی علومی دیگر سخنران این نشست گفت: طنز نسبتی نزدیک با کمال تمدن دارد، چنان‌چه قدیمی‌ترین اقوام در قدیمی‌ترین منابع مکتوب خود از عناصر طنز بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: خواجوی کرمانی نیز در بسیاری از اشعار خود از طنز بهره گرفته است.

علومی از طاهره صفارزاده یاد و تصریح کرد: طاهرزاده عرصه‌ای در شعر طنز گشود که گرچه در شعر دیگر هم‌دوره‌های او نیز دیده می‌شد، اما زبان و لحن او به سمت طنز پنهان گرایش داشت.

اسماعیل امینی در این مراسم شعری درباره ابوالفضل زرویی نصرآباد به عنوان فردی که شب شعر «در حلقه رندان» را راه‌اندازی کرده است قرائت کرد.

وی اظهار داشت: تمام بزرگان ما با خنده، شوخی و طنز آشنا بوده‌اند. فاخرترین طنزها اتفاقا در اشعار افرادی دیده می‌شود که به طنز مشهور نیستند. شب شعر «در حلقه رندان» دوستی‌هایی را میان شاعران سبب می‌شود.

این شاعر و طنزپرداز در ادامه به خالی بودن نشریات از ستون طنز نیز اشاره و تصریح کرد: تقریبا هیچ‌یک از نشریات رسمی سراسر ایران ستون طنز ندارند. با این وجود در میان همه افراد جامعه، بازار شوخی و طنز نازل رونق یافته است و طنز اصیل کمتر دیده می‌شود. در هر صورت فکر می‌کنم جمع «در حلقه رندان» این جنبه طنز را رونق می‌‌بخشد.

وی تاکید کرد: شاعر طنزپرداز باید رند باشد، به این معنی که شرایط خود، جامعه، محیط و فرهنگ را بشناسد. طبیعی است که همه ما در جمع‌های خصوصی به گونه‌ای دیگر ظاهر می‌شویم و ادبیات دیگری داریم، اما زمانی که در محلی رسمی ظاهر می‌شویم باید برخی مسائل را رعایت کنیم. طنزپرداز باید آنقدر هوشمند باشد که چنین مسئله‌ای را درک کند.

امینی ادامه داد: استمرار شب شعر «در حلقه رندان» وابسته به هوشمندی و رندی شاعران شرکت‌کننده در آن است. در تریبون این شب شعر شاعرانی چون عمران صلاحی و منوچهر احترامی به شعرخوانی پرداخته‌اند. پس باید این شان و سطح را حفظ کنیم و سطح اشعار از حد معمول پایین‌تر نیاید.

وی در پایان یادآور شد: طنزپرداز آن کسی نیست که مسخره‌گی پیشه کند. خنداندن اگرچه ارجمند است اما مهم‌تر از آن ارجمند خنداندن است. خنده بی‌درد و از روی بی‌تفاوتی و مسخره‌گی ارزشی ندارد.

جمشید مقدم، معصومه پاکروان، جواد نوری، سیدمرتضی صالح‌نژاد، عباس صادقی و امید مهدی‌نژاد از دیگر شاعرانی بودند که به شعرخوانی در این مراسم پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط