شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۵
خلاصه‌ای از شاهنامه فردوسی منتشر می‌شود

انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری انجمن مفاخر ایران انتشار خلاصه‌ای از 18000 بیت شاهنامه را با تصحیح و گزینش محمد تقوی، سردبیر «مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد» در دست دارد. این کتاب به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی رونمایی می‌شود._

محمدجعفر یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برنامه‌هایی که قطب علمی فردوسی‌شناسی و فرهنگسرای فردوسی به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی برگزار می‌کنند گفت: طبق فراخوانی که برای ارسال مقاله پیرامون محور «فردوسی و زبان فارسی» اعلام شد مقاله‌های بسیاری به دبیرخانه همایش فردوسی رسید که از این میان حدود 15 مقاله برای ارائه در مراسم بزرگداشت فردوسی انتخاب شد.

وی ادامه داد: بخشی از خلاصه مقاله‌های دریافتی نیز در قالب یک کتاب منتشر و در بزرگداشت فردوسی ارائه می‌شوند.

مدیر قطب‌ علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه مشهد از برنامه‌های مشترک به مناسبت این روز در سه شهر مشهد، اصفهان و زابل خبر داد و گفت: پنج‌شنبه(23 اردیبهشت) طی یک برنامه یک‌روزه در دانشگاه اصفهان مراسم بزرگداشت فردوسی آغاز می‌شود. این مراسم روز جمعه و شنبه(24 و 25 اردیبهشت) در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه خواهد داشت که شامل سخنرانی‌های علمی، ارائه مقالات و برنامه‌هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی می‌شود.

یاحقی به ارائه 15 سخنرانی طی دو روز در فرهنگسرای فردوسی اشاره و تصریح کرد: به مناسبت بزرگداشت فردوسی دو شماره از فصل‌نامه پاژ نیز منتشر می‌شود. همچنین بعدازظهر روز جمعه(24 اردیبهشت) مراسم نقالی و ارائه دو سخنرانی علمی از سوی سازمان میراث فرهنگی در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز از جمله برنامه‌های جنبی همایش یک‌هفته‌ای بزرگداشت فردوسی است که از اصفهان تا توس و از توس تا زابل برگزار می‌شود.

این استاد دانشگاه از حضور میهمانان و استادان فارسی‌زبان از کشورهای تاجیکستان و افغانستان در این مراسم خبر داد و یادآور شد: پس از مراسم دو روزه بزرگداشت فردوسی در مشهد میهمانان این همایش به زابل می‌روند تا در روز سه‌شنبه(28 اردیبهشت) که روز بزرگداشت خیام است در دانشگاه زابل گردهم آیند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم همکاری سازمان‌های گوناگون برای برپایی آبرومندانه‌تر مراسم بزرگداشت فردوسی اظهار داشت: انتظار داشتیم تا مسوولان استان و انجمن مفاخراستان در برپایی این همایش کمک بیشتری به دانشگاه و فرهنگسرای فردوسی داشته باشند. البته ما هنوز منتظر اعلام همکاری این سازمان‌ها برای پربارتر و باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم بزرگداشت فردوسی هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط