دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۷
حضور مهماناني از تاجيكستان و آمريكا در همايش «پيام جهاني فردوسی»

محمد جعفر ياحقي استاد دانشگاه فردوسي مشهد از حضور مهمانان خارجي در همايش بزرگداشت فردوسي با عنوان «پيام جهاني شاهنامه» خبر داد. اين همايش ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت در مشهد برگزار مي‌شود._

محمد جعفر ياحقي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)بااشاره به اينكه اين مهمانان از كشورهاي تاجيكستان و آمريكا به مشهد مي‌آيند، گفت: محمدرضا خسروي، مهدي محبتي، رسول هادي‌زاده، سجاد آيدين‌لو و خدايي شريف از تاجيكستان و محمود اميدسالار از آمريكا مهمانان ويژه ما در اين همايش هستند.

ياحقي با اشاره به اينكه مراسم بزرگداشت فردوسی از سوي  دانشگاه فردوسي مشهد و با همكاری قطب علمی فردوسی‌شناسی ابن دانشگاه و فرهنگسراي فردوسی برگزار مي شود افزود: متاسفانه امكاناتمان براي برگزاري اين همايش بسيار محدود است.

وی ادامه داد: با وجود امكانات محدود قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و فرهنگسراي فردوسي برنامه‌هايي را در سالروز بزرگداشت فردوسي در نظر گرفته‌اند.

به گفته ياحقي همايش «پيام جهاني شاهنامه» روز‌هاي ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت با حضور استادان و فردوسي‌شناسان برگزار خواهد شد. 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد تصريح كرد: بيش از ۴۰ مقاله به دبير‌خانه اين همايش رسيده؛ اما به علت محدوديت زماني حدود ۱۵ مقاله ارائه می‌شود و كليه مقالات نیز در كتابي به چاپ خواهند رسيد. 

وي تاكيد كرد: علاوه بر ارائه سخنراني، نمايشگاهي از كتاب‌ها و هنر‌هايي كه به فردوسي و شاهنامه پرداخته‌اند برگزار می‌شود.

ياحقي درباره ديگر برنامه‌هاي اين روز ادامه داد: روز ۲۵ اردیبهشت با حضور ميهمانان، شخصيت‌هاي ادبي و حضور دوستداران فردوسي گردهمايي در آرامگاه فردوسي صورت خواهد گرفت كه شامل برنامه‌هاي متنوع فرهنگي است.

حکیم ابوالقاسم حسن بن علی توسی معروف به فردوسی (حدود سال ۳۱۹ تا حدود ۳۹۷ هجری خورشیدی) در ناحیه توس خراسان به دنیا آمد و همانجا درگذشت و به خاک سپرده شد. او شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سراینده «شاهنامه فردوسی» است. این اثر مشهورترین اثر حماسی زبان فارسی و طولانی‌ترین منظومه به زبان فارسی تا زمان خود بوده‌ است. او را از بزرگ‌ترین شاعران فارسی‌گو دانسته‌اند. در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها