چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۱
دانشگاه فردوسی مشهد به استقبال عطار می‌رود

محمدجعفر یاحقی، مدیر قطب فردوسی‌شناسی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد از برپایی یک مراسم و ایراد سخنرانی درباره عطار نیشابوری به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر توسط استادان زبان و ادبیات فارسی در تالار فردوسی این دانشگاه در روز بزرگداشت عطار (چهارشنبه ۲۵ فروردین) خبر داد./

محمدجعفر یاحقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برنامه‌هایی که دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری برگزار خواهد کرد گفت: چهارشنبه(۲۵ فروردین) که روز بزرگداشت عطار نیشابوری نامگذاری شده، طی برنامه‌ای در تالار فردوسی دانشگاه سه سخنرانی ارائه خواهد شد.

وی به موضوع هریک از این سخنرانی‌ها و نام سخنرانان اشاره و تصریح کرد: هوشنگ مرادی کرمانی درباره «قصه‌های عطار»، حسن علوی در ارتباط با «مسائل عطارشناسی در پاریس» و فرزانه بهار درباره «نمادهای اسطوره‌ای سیمرغ» به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

مدير قطب علمي فردوسی‌شناسی دانشکده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد با تاکید بر این که برنامه‌های دیگری از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت این روز در نیشابور ترتیب داده شده است، اظهار داشت: در اواخر سال گذشته تصحيح من از کتاب «تاريخ بيهقي» توسط نشر جامی منتشر شد. به احتمال زیاد در این مراسم «تاریخ بیهقی» برای حاضران در مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری معرفی و توضیحاتی درباره این کتاب ارائه خواهد شد.

تصحیح «تاریخ بیهقی» توسط محمدجعفر یاحقی با همکاري مهدي سيدي (مورخ و پژوهشگر) از اواخر سال ۸۲ آغاز و در اواخر سال ۸۸ توسط نشر جامی منتشر شد.

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری(۵۴۰ قمری - ۶۱۸ قمری) یکی از عارفان و شاعران ایرانی در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری قمری است. او در سال ۵۴۰ هجری مطابق با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور متولد ‌شد.

نام او «محمد»، لقبش «فرید الدین» و کنیه‌اش «ابوحامد» بود و در شعرهایش بیشتر عطار و گاهی نیز فرید تخلص کرده‌ است.

او داروسازی و عرفان را از شیخ مجدالدین بغدادی فرا گرفته ‌بود و به شغل عطاری و درمان بیماران می‌پرداخت. 

۲۵ فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است و هر سال مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف نامی در شهر نیشابور برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری، چهارشنبه(۲۵ فروردین) از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در تالار فردوسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط