چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱
نخستین همايش «شاعران ايران و جهان» به پايان رسيد

آیین پایانی نخسيتن همايش «شاعران ايران و جهان» ديشب (31 فروردين) با شعرخواني شاعران شركت‌كننده در سعديه شيراز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، امام جمعه استان فارس و جمعي از مسوولان فرهنگی، شاعران و علاقه‌مندان حوزه شعر برگزار شد. اين همايش، به همت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با حضور 50 شاعر غير ايراني، از 28 فروردين آغاز و تا اول ارديبهشت در سه شهر تهران، اصفهان و شيراز ادامه داشت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم دهقانيان معاون سياسي و امنيتي استانداري فارس، آيت‌الله ايماني، نماينده ولي‌فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز، سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و علی‌اکبر اشعري، رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي حضور داشتند.

دهقانيان ضمن خوشامدگويي به شاعران، متن پيام روح‌الله احمدزاده، استاندار فارس را قرائت كرد. در بخش‌هايي از اين پيام آمده بود: چه حسن ختامي براي گردهمايي شاعران زيباتر از حضور در مراسم ياد روز سعدي، شاعر عصرها و زمان‌ها، حكيم پندها و گزاره‌ها، شاعر عشق و شيدايي و مفسر عرفان و زندگي، است.

در ادامه اين پيام، به مكتبي كه سعدي بنيان گذاشته بود اشاره شده است: با حضور سعدي مكتب ادبي شيراز در تاريخ ادبيات فارسي نقش موثر و انكارناپذير مي‌يابد. در قرن هفتم سعدي و حافظ، زبان و ادب فارسي را به اوج آن رساندند.

بخش ديگري از اين پيام به نفوذ سعدي در فرهنگ جهاني می‌پرداخت: در آغاز قرن 21 كتاب «گلستان سعدي» به عنوان يكي از صد كتاب برگزيده فرهنگ بشري معرفي شد زيرا آثار سعدي مملو از مضاميني چون عدالت، انسانيت و مردم‌داري است. راز ماندگاري سعدي ريشه در باورهاي عميق ديني او دارد.

در ادامه اين مراسم، آيت‌الله ايماني، با تاكيد بر اين موضوع كه تاريخ بر تقدس و جايگاه و نقش شيراز در تعالي فرهنگ اسلامي و ايراني گواهي مي‌دهد، گفت: در روزگار ما تجليل از سعدي تجليل از شعر و نثر شيوا نيست. تجليل اخلاق و حكمت و معرفت بليغ و رسا نيز هست.

وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: ذهن و زبان سعدي آن‌گونه كه در آثار نظم و نثر او پيداست، پيوندي ناگسستني با معارف اسلامي دارد و تسلط او به مباني علوم قرآني و برخي ترجمه‌هاي روان آيات و احاديث نشان‌دهنده عمق نگاه اين حكيم دوران‌ساز است.

سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و شعرخواني شاعران و اجراي موسيقي بخش‌هناي ديگر از اين برنامه بودند.

محمدعلي بهمني، پروانه نجاتي، محمدحسين جعفريان و صدرا ذوالرياستين شاعران ايراني بودند كه به شعرخواني پرداختند. 

همچنين نوري الجراح، علي اورال و شاعراني از چين، هند و بلغارستان نيز به قرائت شعرهاي خود پرداختند.

مراسم اختتاميه همايش «شاعران ايران و جهان» همزمان با ياد روز سعدي، ديشب (31 فروردين) از ساعت 20 تا 23 در سعديه شيراز با حضور شاعران، مسولان و علاقه‌مندان حوزه شعر برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها