دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۲
راكعی: پروين با تمام وجودش شاعر بود

فردا، ۲۵ اسفند، يكصد و سومين سال روز تولد پروين اعتصامی است. فاطمه راكعي اين شاعر را يكي از بزرگ‌ترين زنان افتخارآفرين ايران مي‌داند كه با تمام وجود شاعر بوده است و احساس عميق مادرانه، ايثار، خيرخواهي و نوع دوستي در شعر او موج مي زند. وي معتقد است جاي آن هست که با نگاهي تازه آثار پروين را بررسي و كتابي جامع در ارتباط با شعر او تدوين كرد.\

راكعي در گفت و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) از پروين اعتصامي به عنوان يكي از پرافتخارترين زنان ايراني ياد كرد و گفت: پروين با تربيت غني ايراني و اسلامي و پايبندي به ارزش‌هاي خانوادگي آثار ارزشمندي را خلق كرد. البته كم نبودند افرادي كه ناباورانه ارزش‌هاي ادبي و هنري آثارش را زير سوال بردند. اما زيبايي و عمق اين آثار تا حدي بود كه سبب شد چاپ‌هاي متعددي از ديوان اشعارش طي دوران‌هاي مختلف ارائه شود.

وي به حركت مثبت راه‌اندازي جايزه «پروين اعتصامي» اشاره و تصريح كرد: اين حركت سبب شد تحت نام پروين شاهد ارائه آثار ارزشمندي از زنان مولف در حوزه‌هاي مختلف باشيم.

راكعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا پروين توانست در شعر بنيانگذار يك جريان ويژه باشد اظهار داشت: هميشه تمام شاعران بزرگ ما جريان‌ساز نبوده‌اند. بلكه برخي از اين افراد در يك جريان ويژه قرار مي‌گيرند و به سرودن شعر در آن سبك و سياق مي‌پردازند. اما آن‌چه اهميت دارد تلاش چنين شاعراني است كه گاه سبب می‌شود آن شاعر از آفريننده يك جريان شعري فراتر رود و آثار منحصر به فردي پديد آورد.

وي درباره ويژگي‌هاي شعر پروين نیز گفت: شعر پروين از نظر زباني و بازي با كلمات خيلي مطرح نيست و واژگان او متاثر از ديوان اشعار شاعران پيش از خودش بوده است. شايد از اين منظر حركت ويژه‌اي در شعر انجام نداده باشد؛ اما مهم‌ترين حركت پروين شاعر بودن او با تمام وجود است.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اين امر كه پروين يك شاعر انديشمند، عاطفي و حساس بود توضيح داد: شعر پروين با روح انسان سخن مي‌گويد. من با بسیاری از شعرهاي پروين زيسته‌ام. اين شاعر، مادر نبود؛ اما احساس عميق مادرانه، ايثارگري، مهرورزي، خيرخواهي و دگردوستي در شعر او موج مي‌زند.

وي ويژگي ديگر شعرهاي پروين را فضاي اجتماعي آن‌ها معرفي كرد و گفت: پروين در سروده‌هايش، فضاهاي اجتماعي را به خوبي به تصوير مي كشد و به مبارزه با تاراج‌گران ملت‌ها برمي‌خيزد. از اين منظر شعر او بسيار تاثيرگذار و انساني است.

راكعي با تاكيد بر اين موضوع كه بايد در تمامي ابعاد شعر پروين بررسي شود اظهار داشت: اگر بار ديگر شعر پروين با نگاهي امروزي گردآوري و تنظيم شود و از سوي ديگر با همين نگاه به سراغ بررسي شعر او برويم به طور حتم خلا موجود در زمينه پژوهش در شعر پروين پر خواهد شد و مي توان كتابي جامع در اين زمينه تدوين كرد.

وي در پايان يادآور شد: چنين كتابي اين قابليت را دارد كه به عنوان برگزيده كتاب سال معرفي شود. هرچند گردآوري، تدوين و تنظيم آن كاري بسيار دشوار است.

راكعي پيشنهاد تدوين چنين كتابي در ارتباط با شعر پروين را به عنوان يكي از طرح‌هاي انجمن شاعران مطرح كرده است.

پروین اعتصامی در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در شهر تبريز متولد شد. او از کودکی با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و استادانی چون دهخدا و ملک‌الشعرای بهار آموخت. به تشویق ملک‌الشعرای بهار در سال ۱۳۱۵ دیوان خود را منتشر کرد. وي در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ در سن ۳۵ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری حصبه در تهران درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط