سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۸
نخستین مجموعه شعر پورعلیزاده منتشر می‌شود

«چشمان تو قهوه ترک است» نخستین مجموعه شعر آرش پورعلیزاده در قالب غزل توسط نشر شانی در دست چاپ است. پورعلیزاده سروده‌هایش را دارای زبان، نگاه و اندیشه‌ای نو می‌داند که در قالب کلاسیک غزل شکل گرفته اند._

پور‌علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه غزل گفت: نخستین مجموعه شعر مستقل من با عنوان «چشمان تو قهوه ترک است» مضامین آزاد را در قالب غزل شامل می‌شود. حدود 40 غزل در این مجموعه گنجانده شده که طی سال‌های 1379 تا 1388 سروده شده‌اند.

وی به تقسیم‌بندی قالب غزل کلاسیک در جریان شعر معاصر اشاره کرد و اظهار داشت: جریانی موسوم به جریان غزل نو-کلاسیک پس از انقلاب شکل گرفته است. این جریان با پشتوانه شعر و ادبیات کهن رشد یافته و در عین حال نگاهی به دستاوردهای شعر نو نیز داشته است. در حقیقت این دوگانگی به نوعی تبدیل به یگانگی در غزل می‌شود.

این شاعر با تاکید بر استفاده از این جریان در غزل‌هایش توضیح داد: در عرصه مضمون، نوع نگاه، جزئیات و تجربیات، غزل‌های من نو هستند؛ اما ساختار به‌کار گرفته‌شده همان ساختار کلاسیک غزل است.

وی به بارزترین مشخصه این قالب شعری پرداخت و گفت: از نظر تصویر‌پردازی، خلق خیال و تصاویر، غزل نو-کلاسیک به سبک هندی و غزل‌های بیدل دهلوی نزدیک است. اما زبان در این قالب به زبان محاوره نزدیک می‌شود. من نیز در غزل‌هایم سعی داشتم این فرم را رعایت کنم.

پورعلیزاده در پاسخ به این پرسش که چه روندی را برای رسیدن به زبان ویژه شعری خود طی کرده؟ گفت: در سرودن شعر ناگزیر به استفاده از تجربیات هزارساله شعر و ادب فارسی و حتی ادبیات عرب هستیم. نمی‌توانیم بگوییم زبانی مستقل را از ابتدای امر به کار گرفته‌ایم و ناخودآگاه آن‌چه بر زبان ما جاری می‌شود، متاثر از تجربیات دیگران و گذشتگان نیز هست.

وی ادامه داد: آن‌چه سبب می‌شود یک شاعر به زبان شعر خود دست یابد، بروز خلاقیت او در زبان شعر و حتی زبان به‌کار گرفته از دیگر شاعران است که به نوعی تجربیات دیگران را از آن خود می‌کند.

این شاعر در پایان به تصمیمش درباره انتشار سروده‌های آیینی در مجموعه‌ای مستقل اشاره کرد و افزود: تعدادی غزل و شعر سپید را با موضوع آیینی آماده انتشار دارم؛ اما هنوز عنوان و ناشر این مجموعه نهایی نشده اند.

آرش پورعلیزاده متولد 1359 در رشت و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط