دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۲
«سوت زدن در تاریکی» غافل‌گیر می کند

هفتمین مجموعه شعر شهاب مقربین با عنوان «سوت زدن در تاریکی» به زودی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر می‌شود. مقربین پایان‌بندی غافل‌گیرکننده سروده‌های این مجموعه را دلیل تفاوت آن با مجموعه‌های پیشینش می‌داند.

مقربین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه شعر جدیدش گفت: «سوت زدن در تاریکی» دربرگیرنده ۱۰۰ قطعه شعر سپید در ۱۷۵ صفحه است که از آذر سال ۸۶ تا مهر ۸۸ سروده شده‌اند و همچون شعرهای پیشینم مضمون اصلی آن‌ها تنهایی انسان معاصر است.

وی با تاکید بر این که در مجموعه‌شعر «سوت‌زدن در تاریکی» انسان تنهای معاصر کششی به سوی عشق پیدا کرده است، توضیح داد: این کشش و رفتن انسان به سوی عشق با گریز از عشق نیز همزمان شده و این موضوع، ویژگی انسان معاصر است. انسانی که از عشق هراسان و از سوی دیگر نیازمند آن می‌شود. بر همین اساس نمی‌توانم موضوع این سروده‌ها را صرفا عاطفی بدانم.

مقربین در ادامه به ساختارمند بودن اغلب سروده‌هایش اشاره و تصریح کرد: سروده‌های من بیش از آن‌که ساختارشکن و ساختارگریز باشند، ساختارمند هستند. اما در این مجموعه نیز تفاوت‌هایی در ساختار شعر احساس می‌شود که برای نخستین‌بار در سروده‌هایم به‌کار گرفته‌ام.

وی از «کنار جاده بنفش کودکی‌ام را دیدم» (از مجموعه‌شعرهای گذشته‌اش) به عنوان مجموعه‌ای با فضای شعری متفاوت یاد کرد که با استفاده از فضاهای شعری مفاهیمی خاص را القا می‌کند و اظهار داشت: «این دفتر را باد ورق خواهد زد» آخرین مجموعه شعرم از نظر ساختاری بیشتر به مجموعه‌شعر «کنار جاده بنفش کودکی‌ام را دیدم» نزدیک بود، اما در مجموعه «سوت زدم در تاریکی» مخاطب به نوعی در پایان‌بندی شعرها غافل‌گیر می‌شود.

این شاعر در توضیح بیشتر درباره پایان‌بندی شعرهایش گفت: سروده‌های این مجموعه در ابتدا موضوع ساده‌ای را بیان ‌می‌کنند، اما در پایان مخاطب با تضادی در مفهوم پایانی شعر مواجه می‌شود. به بیان دیگر جاذبه و دافعه‌ای که در ارتباط با مفهوم عشق در سروده‌ها نشان داده شده و تضادی را ایجاد کرده، در مفهوم کلی هر شعر نیز خودنمایی می‌کند.

وی درباره زبان شعری‌ در مجموعه جدیدش افزود: زبان سروده‌های این مجموعه همان زبان شعری مجموعه‌های پیشین من هستند.

مقربین در پایان یادآور شد: مجموعه شعر «سوت‌زدن در تاریکی» را به تازگی برای طی مراحل اداری انتشار به نشر چشمه سپرده‌ام. 

شهاب مقربین در سال ۱۳۳۳ در اصفهان متولد شد و سرودن شعر را از دهه پنجاه آغاز کرد. از او پنج مجموعه شعر چاپ شده و کتاب «رویاهای کاغذی‌ام» نیز در برگیرنده گزیده شعرهای اوست.

«اندوه پروازها»، « گام‌های تاریک و روشن»، « کلمات چون دقیقه‌ها»، «کنار جاده بنفش کودکی‌ام را دیدم»، « این دفتر را باد ورق خواهد زد» و « رویاهای کاغذی‌ام» (گزیده شعرها)، مجموعه‌شعرهایی‌اند که تاکنون از این شاعر منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط