شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴
تعهد و التزام، صفت شاعر است؛ نه شعر

آیین افتتاحیه چهارمین جشنواره شعر فجر امروز صبح (۳ بهمن ماه) در مجتمع فرهنگی هنری شهر بوشهر برگزار شد. موسوی گرمارودی در این مراسم گفت: سال‌هاست معتقدم تعهد و التزام صفت شاعر است؛ نه شعر. داوران جشنواره امسال تنها به زیبایی شعر رای خواهند داد. ولی خوشا به حال شاعری که شعرش والاست و منشش متعهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شفقت، استاندار بوشهر گفت: مردم این استان در شعر و ادبیات ید طولایی دارند و از گذشته شاعران زیادی به مردم کشور از این استان معرفی شدند.

وی ادامه داد: این جشنواره می‌تواند بستری باشد تا زمینه پیشرفت استعدادها و خلاقیت‌ها در حوزه ادبیات کشور  فراهم شود.

وی با بیان این مطلب که امیدواریم افتتاحیه جشنواره شعر فجر همه‌ساله در این استان باشد، افزود: آمادگی این را داریم تا برای همیشه میزبان اهالی فرهنگ و شعر کشور باشیم.

در ادامه آیت الله صفایی بوشهری ، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در بوشهر نیز گفت: شعر بیان یافته شاعر است که با شکل خاص ادبی شور می‌آفریند و شعور می‌افزاید و در بین همه هنرهای ما در جغرافیای هنر و ادب، شعر ماندرگارترین هنرهاست.

وی ادامه داد: ماندگاری شعر به این دلیل است که با محتوا، دل را به خود جذب می‌کند و با آهنگ خود در دل می‌ماند.

آیت الله صفایی بوشهری با مروری بر تاریخ محتوای شعری در تاریخ و دین، تصریح کرد: اسلام شاعر را در ساختار و محتوا آسمانی کرد و بالا برد و بالایی کرد. انقلاب اسلامی نیز فجر اعتلای شهر بزرگ شعر است.

امام جمعه بوشهر افزود: انقلاب اسلامی موهبتی آسمانی برای ادبیات و لیله القدر ادبیات جهان است.

سید علی موسوی گرمارودی، دبیر جشنواره شعر فجر در افتتاحیه این مراسم ، دیگر سخنرانی بود که در بیانیه‌ای چنین گفت: شعری که شاعر سراغ آن برود و بخواهد آن را بزاید، پیداست که از آن چه بیرون می‌آید.

وی ادامه داد: همین تاکید را در اعلام ملاک‌ها و معیارهای جشنواره شعر تکرار کردم که شعر راستین دستورالعمل و بخشنامه نمی‌پذیرد؛ چون شعر فرع به آگاهی است و هر از چه پیش اندیشیده شود، خارج از شعر است.

دبیر جشنواره شعر فجر تصریح کرد: پس شعر است که شاعر را می‌نگارد؛ و سال‌هاست معتقدم تعهد و التزام صفت شاعر است نه شعر.

موسوی گرمارودی افزود: در ملاک‌های داوری امسال هیچ چیز جز قریحه ربطی به شعر ندارد و تعهد و التزام همه بیرون از شعرند.

وی سپس با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) درباره اهمیت شعر و ارزشمندی آن نسبت به سراینده شعر، گفت: داوران ما به پیروی از مولایشان علی (ع) تنها به زیبایی شعر جایزه خواهند داد؛ ولی خوشا به حال شاعری که شعرش والاست و منش او نیز متعهد است.

وی در پایان تصریح کرد: ما در اسلام، هنر برای هنر نداریم و هنر یا برای مردم است یا برای خالق.

موسوی گرمارودی در ادامه تصریح کرد: گواهی می‌دهم که برترین داوران را برای جشنواره شعر فجر برگزیدیم؛ ولی با این حال اسامی داوران را نیز پوشیده داشتیم و از همه نواقص پیشگیری کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها