شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
وزیر ارشاد: اصالت در جشنواره شعر فجر با شعر است، نه شاعر

دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین افتتاح چهارمین جشنواره شعر فجر که صبح امروز شنبه ۳ بهمن در بوشهر برگزار شد، شعر را مایه افتخار اهل خرد دانست و گفت: شعار جشنواره شعر فجر، اصل شعر است، نه شاعر آن./

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به بوشهر، حسینی در آیین افتتاح این مراسم گفت: شعر خال هندوی جمال جمله است. ذات پرواز است که به اقتضای قوت بال و پر شاعر، اوج می‌گیرد که این قوت از منبع فیض است؛ نه ایهام و سجع و کنایت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گاه کلام شعر از آبشخور هندی می‌نوشد و جامه سفر از ترکستان می‌پوشد. یا به قول سهراب، شاعران وارث آب و خرد و روشنی‌اند.

وی افزود: شعار جشنواره شعر فجر، شعر است و نه شاعر. یعنی خمیر به ذات خود باز می‌گردد و سخن به طینت خود می‌گوید. در خطه آتشین شعر، بوشهر، سرزمین منوچهر آتشی است که غریب زیست و پاک رفت.

حسینی تاکید کرد: به یکایک تلاش‌گران این محفل عزیز از شاعران، ادبیان و عالمان به ویژه استاد موسوی گرمارودی خیر مقدم گفته و برایشان آرزوی توفیق دارم و همچنین تعجب خویش را پنهان نمی‌کنم.

وی در توضیح تعجب خود افزود: چهارمین جشنواره شعر فجر، همزمان با بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر افتتاح می‌شود؛ ولی اگر هنرهای جهان را قسمت کنند، ایران در شعر بیشترين سهم را دارد. مگر نه‌اینکه شعر فارسی یک‌هزار سال قدمت دارد و مگر نه‌اینکه اهل خرد ما را به شعرمان می‌شناختند، اگرچه امروز ما را به انقلاب، امام و رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور تلاش‌گر می‌شناسند. پس چرا چهارمین دوره؟ در کجا جاماندگی داشتیم؟ امیدواریم این فاصله بیست‌و‌چهار دوره‌ای، ‌افزایش نیابد و کاروان شعر، بتازد.

آن‌چه رخ داده نیز به همت ادیبان بوده و بیش از همه رهبر عزیزمان که نه‌تنها خاموشی این شعله را بر نمی‌تابند، که سینه سوختگان این محفل را درمی‌یابند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به مسوولان فرهنگی گفت: از مسوولان فرهنگی می‌خواهم در امر فرهنگ و ادب، کمال دقت را مبذول دارند و دل به حمایت از شاعران متبحر بسپارند. یادمان باشد این انقلاب ما فرهنگی بود. این دولت دغدغه فرهنگ دارد و دل‌واژه رییس جمهور، صیانت از فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

در این مراسم، شاعرانی چون علی موسوی گرمارودی، محمد علی بهمنی، مرتضی امیری اسفندقه، محمد علی سجادی، خسرو احتشامی، محمد جواد محبت، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمدرضا عبدالملکیان، ناصر فیض، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر و جمعی از مسوولان فرهنگی کشورمان از جمله، دکتر محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی، مشاور معاونت فرهنگی ارشاد، محمد اللهیاری فومنی، مدیر کل اداره کتاب و کتاب‌خوانی وزارت ارشاد، مصطفی امیدی، دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر، علی شجاعی‌صائین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، ابوطالب شفقت، استان‌دار استان بوشهر و جمعی از علاقه‌مندان شعر حضور داشتند.

در این مراسم موسیقی محلی نواخته شد و جمعی از شاعران از جمله محمد علی بهمنی و خسرو احتشامی به شعر خوانی پرداختند.

آیت‌الله صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر، ابوطالب شفقت، استان‌دار استان بوشهر، دکتر محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و علی موسوی گرمارودی، دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، از دیگر سخنرانان آیین افتتاح جشنواره شعر فجر بودند. 

به گفته دبير اين جشنواره، ۱۰ هزار قطعه شعر از ۴۰۰ شاعر به اين جشنواره سراسري رسيده است.

كاروان شاعران روز گذشته جمعه ۲ بهمن وارد استان بوشهر شدند.
در اين دوره از جشنواره ۱۰ شاعر پارسي‌گو و پژوهشگر ادبيات فارسي از كشورهاي مختلف در بخش بين‌المللي جشنواره شعر فجر حضور يافته‌اند.

گزارش تکمیلی این مراسم متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط