چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۶
بررسی جریان شعر و نقد شاعران معاصر در راه انتشار

داریوش معمار، شاعر، دو کتاب با عنوان‌های «تفریق جمعی» و «بررسی جریان‌های شعر نو» را که درباره نقد شاعران معاصر و بررسی جریان شعر معاصر است، به دست چاپ می‌سپارد.\

معمار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «تفریق جمعی» توضیح داد: «تفریق جمعی» نقد 13 چهره شعر معاصر است که تا پایان امسال توسط انتشارات نگاه منتشر می‌شود.

وی به اسامی این چهره‌ها اشاره کرد و توضیح داد: نیما یوشیج، مهدی‌ اخوان‌ثالث، احمد شاملو، نصرت رحمانی، فروغ فرخ‌زاد، منوچهر آتشی، سهراب سپهری، سیاوش کسرایی، رضا براهنی، یدالله رویایی، محمد شمس لنگرودی، سید علی صالحی و احمدرضا احمدی چهره‌های شاخص شعر معاصر هستند که در کتاب «تفریق جمعی» به نقد و بررسی آثار این افراد پرداخته‌ام.

معمار یادآور شد: در این کتاب علاوه بر 13 نقد درباره این شاعران، گزیده‌ای از سروده‌های آنان نیز آمده است.

«تفریق جمعی» که نگارش آن طی دو سال صورت گرفته در 360 صفحه تدوین شده است.

در ادامه معمار به کتاب دیگری که در دست تالیف دارد اشاره و تصریح کرد: کار تحقیق و پژوهش این کتاب که عنوان احتمالی «بررسی جریان‌های شعر نو و غزل» را خواهد داشت به پایان رسیده و چهار فصل آن نوشته شده است.

وی با تاکید بر پرداختن به تمامی جریان‌های شعر فارسی در این کتاب توضیح داد: بررسی جریان شعری مشروطه تا سال 1357، بررسی جریان‌های شعر فارسی از سال 1357 تا امروز و پرداختن به تاثیرات دوران‌های مختلف بر شعر به ویژه در حوزه غزل از جمله بخش‌های این کتاب هستند.

معمار از تحلیلی و تالیفی بودن این کتاب به عنوان نقطه قوت آن یاد کرد و افزود: تا حدود یک ماه دیگر کار تالیف این کتاب به پایان می‌رسد و کتاب در پنج فصل منتشر خواهد شد.

این شاعر تحقیق و پژوهش در جریان‌های شعر فارسی را با همکاری لیلا شامانی انجام داده است.

وی به تحلیل جریان‌های شعری در این کتاب اشاره کرد و یادآور شد: تمامی این جریان‌های شعری را در این کتاب تحلیل و آسیب‌شناسی کرده‌ام و علاوه بر آن نسخه‌هایی در این زمینه ارائه و معرفی شده است.

این شاعر با تاکید بر منابع استفاده شده در تدوین این کتاب اظهار داشت: سعی کردم در نگارش این کتاب به منابع موجود در این زمینه توجه ویژه داشته باشم و از تمامی منابع و مطالب به کار رفته در مجله‌ها، مطبوعات و کتاب‌ها بهره گرفتم.

وی در پایان افزود: کتاب «بررسی جریان‌های شعر نو و غزل» می‌تواند منبع مناسب و جامعی برای مطالعه جریان شعر معاصر باشد و دستیابی به مقاله‌ها پیشین در این زمینه را آسان‌تر می‌کند.

داریوش معمار متولد نهم اردیبهشت ۱۳۵۸ آبادان، شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار است.

وی از سال ۱۳۷۵فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرده و در حال حاضر سردبیر مجله ارمغان فرهنگی و دبیر بخش خوزستان و دبیر اجرایی مجله دال است.

تاکنون از این شاعر پنج مجموعه شعر «موهام هم موجی است»، «عاشقانه‌های زنی که دوستش دارم»، «جنازه مریم بنت سعید»، «مرگ در ساحل آمونیاک»، «پارو زدن در خاک» و «ساعت‌های بی خیزاب» (گزیده اشعار منصور بنی مجیدی به انتخاب و مقدمه داریوش معمار) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط