یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۴
فضلي:  فوتباليست ها، كم كتاب مي خوانند

بازيكن تيم فوتبال صباي قم عنوان كرد: کتاب‌هاي رمان،‌ بخش عمده مطالعه من را تشكيل مي‌دهند و كتاب‌هاي مذهبي نيز تكميل كننده آن است. فريدون فضلي همچنين گفت:متاسفانه بسياري از ورزشكاران به ويژه فوتباليست‌ها به سوي مطالعه كتاب نمي‌روند.وي با بازي درتيم‌هاي تراکتورسازي، ابومسلم، استقلال اهواز و صباي‌قم، تاکنون 82 گل به ثمر رسانده و به تنهايي در صدر جدول گلزنان تاريخ ليگ‌برتر قرار گرفته است./

فريدون فضلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: مطالعه در حوزه‌هاي ورزشي و كسب اطلاعات جديد در حوزه‌ فيزيولوژي، انواع مصدوميت‌ها و ايمني در ورزش و همچنين روانشناسي بسيار موثر است، به طوري كه مي‌تواند در زندگي شخصي افراد نيز تاثير مثبت برجاي بگذارد.

وي درباره وضعيت کتاب‌هاي ورزشي و مطالعه آن‌ها توسط ورزشکاران گفت: علم ورزشي روز به روز در حال پيشرفت است و كتاب‌هاي ورزشي نيز گام به گام آن‌ها پيش مي‌روند، اما متاسفانه بسياري از ورزشكاران به ويژه فوتباليست‌ها به سوي مطالعه كتاب نمي‌روند.

وي اضافه كرد: ورزشكاران بهانه‌هاي مختلفي براي مطالعه نكردن بيان مي‌كنند، از جمله خستگي، عدم وجود زمان كافي براي مطالعه و پرداختن به مسايل شخصي و تفريحي كه بسياري از آن‌ها ناصحيح و غير منطقي اند. بايد به اين مطلب توجه كرد كه مطالعه و كتابخواني با روحيات اشخاص ارتباط مستقيم دارد و بايد بستر آن فراهم شود.

فضلي كه داراي مدرك تحصيلي مهندسي مكانيك است، درباره مطالعه و ارتباط آن با تحصيلات دانشگاهي گفت: مطالعه تخصصي مي‌تواند در جذب افراد به مطالعات غير درسي موثر واقع شود. همچنين آشنايي ورزشكاران را به حوزه‌هاي مختلف به ويژه ورزشي افزايش مي‌دهد كه اين امر باعث افزايش اطلاعات از طريق كتاب خواهد شد و در نتيجه بهبود ارايه تمرين و مهارت در بازيكن مشاهده خواهد شد.

به اعتقاد وي، ورزش كشورمان حرفه‌اي نيست و نمي‌توان آن را با ورزش اروپا و كشور‌هاي پيشرفته در اين امر يكسان دانست و به اين دليل نمي‌توانوجود كتاب‌هاي حرفه‌اي و استفاده مناسب ورزشكاران از آن‌ها را انتظار داشت.

برترين گلزن تاريخ ليگ فوتبال ايران با اشاره به اين مطلب كه مربيان جوان كه در حوزه فوتبال فعاليت مي‌كنند، به مطالعه و كسب اطلاعات روز دنيا مي‌پردازند و به خوبي از اين امر بهره مي‌برند، عنوان كرد: البته در كنار آن‌‌ها مربيان كهنه‌كار، با تجربه مناسب خود روح و روان بازيكن را در اختيار مي‌گيرند و گاهي با وجود وضعيت نامناسب بازيكن انگيزه‌اي در او ايجاد مي‌كنند كه شايد از روزهاي پيشين خود نمايش بهتري ارايه كند.

فضلي افزود: مطالعه كتاب بايد اولويت نخست مربيان و بازيكنان براي كسب اطلاعات روز باشد و پس از آن با بهره‌گيري از لوح‌هاي فشرده آموزشي و مطالب آموزنده موجود در فضاي اينترنت نظير؛ مصاحبه‌هاي تخصصي فوتبال و ارايه و بررسي تاكتيك‌ها، مي‌توانند به بهبود وضعيت فوتبال كشورمان و پيشروي به سوي حرفه‌اي شدن كمك كنند. 

وي اضافه کرد: روانشناسي ورزشي در ايران كاربرد بسياري دارد كه برخي از مربيان با سابقه كشورمان در اين امر مهارت داشته و مي‌دانند كه مطالعه كتاب‌هاي روانشناسي باعث پرواز روح ورزشكاران مي‌شود.

فضلي كه به علت شكستگي مچ پا به مدت چهار هفته نمي‌تواند تيم صباي قم را در رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال همراهي كند، درباره كاربردي بودن كتاب‌هاي ورزشي و تاثير آنها تاكيد كرد: اين کتاب‌ها سبب مي‌شوند بازيكنان با در نظر گرفتن مطالب مناسب و كاربردي كتاب، از مصدوميت‌هاي احتمالي ورزش دوري كنند و در صورت مصدوميت نيز با فراگيري علم عملي مي‌توانند عوارض آن را به حداقل برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط