به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، این دوره آموزشی طی دو روز با حضور جمعی از نویسندگان استان اردبیل به همت حوزه هنری اردبیل در خانه تاریخی فتاحی برگزار شد و شرکتکنندگان با حضور نویسنده و مدیر دفتر هنر و ادبیات اسارت با تکنیک و روشهای جدید خاطرهنگاری آشنا شدند.
ساسان ناطق نویسنده حوزه ادبیات پایداری در این جلسه آموزشی با برشمردن ساختار روایت نویسی اظهار کرد: در عصر امروز تغییر مهمترین اصل در شروع مستند نگاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس است چرا که مخاطب امروزی هوشمند است و در معرض اطلاعات گوناگون قرار دارد. برای جذب این مخاطب که هیچ اطلاعی از دوره جنگ تحمیلی ندارد باید به زبانی برای او نوشت که جذابیت داشته باشد.
نویسنده کتاب «برادران قلعه فراموشان» مسلط بودن راوی به تاریخ دفاع مقدس، باورپذیری و رعایت ضوابط را از دیگر ساختار روایتنویسی نام برد و بیان کرد: برخی راویان به دلیل کهونت سن و با گذشت زمان گاهی دچار اشتباه می شوند به عنوان مثال؛ عملیاتهای چهار و پنج به دلیل نزدیک بودن رویداد در زمان و مکان یکسان راوی را سردرگم میکند. اینجا باید مستندنگار هوشمند باشد و روایت را به سمت صحیح و دقیق هدایت کند تا در آینده برای شخصیت راوی مشکل ایجاد نشود.
ناطق تیزبینی خاطره نگار، خوب دیدن و خوب شنیدن را عامل دیگر در تولید اثر جذاب عنوان و اضافه کرد: در نوشتن نیز باید دقت کرد گفتهها با لحن و سن و سواد راوی متانسب باشد، وقتی یک بسیجی نوجوان راوی است بدون شک هیچ وقت بالاتر از سطح سنی خود حرف نمیزند و یا یک راوی زن پیر به شکل مادرانه خاطرتش را روایت خواهد کرد.
مدیر دفتر هنر و ادبیات اسارت ادامه داد: نویسنده دفاع مقدس باید به تکریم خانواده در نوشتههایش اهمیت دهد چرا که یک رزمنده در دل یک خانواده با رسم و رسوم و فرهنگ دینی سبک زندگی خاص خود تربیت یافته و پا به جبهه گذاشته است. نویسنده در بین روایتهایش باید از خانواده و کوچه و زندگی مطالب بنویسد. این کار علیرغم لطافت بخشی به نوشته رنگ و بوی اقلیمی به آن میبخشد.
نویسنده رمان «مردهای کوچه عنایت» با بیان اینکه نویسنده خاطره ضمن مطالعه کتابهای متعدد باید با تکنیک و عناصر داستان و رمان نیز آشنا باشد، بیان کرد: در روایت چهره شخصیتها نوع زبان و گویش آنها مهم است. این موارد به نثر زیبایی و تازگی می بخشد و خواننده را بهتر در آن فضا قرار می دهد.
ناطق حرکت در مدار امید و نشان دادن مقدس بودن را از دیگر ساختار روایت نویشی برشمرد و بیان کرد: در جبهه همیشه جنگ و خشنونت نبود، امید و زندگی نیز جریان داشت. نویسنده باید روزنههای امید و شادی را از دل خاطرهها بکشد بیرون و در متن خود بگنجاند. و مقدس بودن کار و شخصیت ها باید به جای گفتن با تصویر نشان دهد تا مخاطب خودش این مقدس بودن را درک کند.
وی نوشتن مقدمه درخور بدون اغراق و سخنرانی رسمی و فلسفی، فصلبندی کتاب خاطره بدون عناوین بی مربوط، پرهیز از نوشتن نام و تپ های متعدد و آوردن پاورقه در حد نیاز طوری که حواس خواننده پرت نشود از دیگر فاکتور های مهم در کتاب خاطره بیان کرد.
نظر شما