سرویس دینواندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نشست علمی رونمایی و نقد کتاب «فلسفه تطبیقی» بهقلم پل ماسون – اورسل شرقشناس و فیلسوف فرانسوی با عنوان «بررسی مبادی و مبانی فلسفه تطبیقی (با تأکید بر کتاب فلسفه تطبیقی اورسل)» روز چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری، مدرس شهید دهقان برگزار میشود.
در این نشست که با حضور محققان و مترجمان اثر، قاسم پورحسن استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و زهرا حاجی شاهکرم نویسنده و پژوهشگر همراه است، سیدمصطفی محققداماد و محمدحسن یعقوبیان به نقد کتاب خواهند پرداخت.
فلسفه تطبیقی در این کتاب راهی است به سوی درک و تعامل میان سنتهای فلسفی و فرهنگها و پلی برای همگرایی و نیز بستری برای گشودن پنجرهای برای فهم صحیح جهانهای فلسفه و انسان. منظر اصلی اورسل در این کتاب آن است که هر سنت فلسفی باید در بستر تاریخی، اجتماعی و فرهنگی خود بر مبنای رویکرد تحصلی بررسی و ارزیابی گردد تا تفاوتها و تشابههای فلسفه شرق و غرب بهتر فهمیده شده و امکان گفتوگوی میان سنتها و فرهنگها فراهم آید. اورسل در این اثر میکوشد میان سنت مغربزمین و فلسفههای شرقی و معنوی، همسخنی ایجاد نماید.
کتاب به پرسشهای اساسی در باب چیستی فلسفه تطبیقی، اهمیت و جایگاه و ارزش آن و نیز بنیادین بودن روش تطبیق در امکان فهم بهتر سنتها و فلسفهها پاسخ میدهد.

اثر حاضر پس از گذشت صد سال از زمان نگارش آن، برای نخستینبار به زبان فارسی برگردانده شده و اکنون خوانندگان، محققان و متفکران حوزه مطالعات تطبیقی بهتر میتوانند اهمیت یا کاستیهای آنرا مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند.
در پیشگفتار تفصیلی کتاب تلاش بر آن بوده تا جایگاه و اهمیت کتاب و نیز نقصانهای آن شرح داده شده و اسباب عدم التفات اورسل به سایر سنتها (بهجز غرب، چین و هند) بهخصوص میراث عقلی نیرومند فلسفه اسلامی مورد بازخوانی انتقادی قرار گیرد.
در بخش نخست کتاب، چهار مسئلۀ مهم در چهار فصل مورد بررسی قرار گرفته و در پایان، نتیجهگیری به دست داده است. فصل نخست، در باب تحصلیگرایی در فلسفه؛ فصل دوم در باب روش فلسفه تطبیقی؛ فصل سوم، معنای تحصلی مشابهت یا آنالوژی؛ فصل چهارم، مفهوم اثباتی از محیط. نتیجهگیری حاوی مطالعه تطبیقی تاریخ اندیشه انتقادی ذهن است.
بخش دوم نیز همانند بخش نخست از چهار فصل و یک نتیجهگیری تشکیل شده است. در فصل نخست که نمونه نخست نامیده شده، به تاریخنگاری تطبیقی فلسفه پرداخته است. فصل دوم یا نمونۀ دوم به منطق تطبیقی اختصاص دارد. در نمونه سوم (فصل سوم) به مابعدالطبیعه تطبیقی و در نمونه چهارم (در فصل چهارم) به روانشناسی تطبیقی پرداخته و در پایان، در نتیجهگیری فرصت اموزشی فلسفۀ تطبیقی را طرح میکند.
در بخش دوم، اورسل میکوشد تا مقایسهای میان تمدنها و سنتهای شرق (چین، هند و ایران) و غرب (یونان و اروپا) صورت داده و کوشش کرده تا نشان دهد که مفاهیم مشابه، چگونه در سنتهای فکری مختلف، معانی و کارکردهای متفاوتی دارند.
نکته مهم در این کتاب، جدول مقایسه ای سنتها و تمدنها در نزدیک به سی صفحه است که در پایان این ترجمه به عنوان پیوست آمده و نامها و اصطلاحات انبوه او را در شرح جدول آورده اند. وی در دو تقسیمبندی متفاوت، سه حوزه غرب، خاورمیانه (ایرانیان و سامیها) و هند را بر اساس ترتیب و توالی تاریخی مرتب ساخته و آنها را بهنوعی مقایسه نموده است. در جدول دوم، سه حوزه تبت، چین و ژاپن را مقایسه میکند.
نظرات