به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرم و محتوای شعرهای مجموعه «از زیتونزار تا دشت گوزن» از نظر مضمون و زبان شعری در ادامه شش دفتر پیشین شاعر است. مضمونها بیشتر عاشقانه است و در این عاشقانهسرایی مضامینی از اجتماع، سیاست، هستیشناسی، سوگ و دیگر مفاهیم انسانی تنیده شده است.
شاعر همچون قبل، اسطورهها و افسانهها را به متن شعری و به زمان حال فراخوانده تا کارکردی امروزین بر دوش آنها بگذارد؛ در چنین رویکردی معشوق آمیختهای از واقعیت، تاریخ و اسطوره است.
هرگاه نقش واقعیت در ترسیم چهره درونی و بیرونی زن پررنگ میشود، شاعر با درآمیختن آن با اسطوره از واقعبودگیاش جلوگیری میکند و هرگاه وزنه افسانه یا تاریخ در این نگرهپردازی برجسته میشود، شاعر با نامبردن از معشوق او را زمینی و در دسترس میکند. نمونهای از این درهمآمیختگی را میتوان در بریدهای از یک شعر که پشت جلد کتاب آمده است دید: «من سلیمانم / در معبر عصا و ایستادگی / و هربار که نام تو را تکرار میکنم / صدای جویدهشدن چوب میپیچد توی جمجمهام / موریانهای پرتلاش / بی تردیدی که شاید…».
این مجموعه مشتمل بر ۷۶ شعر، در ۱۲۴ صفحه و در قطع رقعی از سوی مؤسسهی انتشارات نگاه راهی بازار کتاب شده است.
طرح جلد این اثر را، مانند مجموعهشعرهای پیشین این شاعر، ناصر نصیری اجرا کرده و در این طرح میتوان مفهوم انتظار را در نگاه خیرهی سوژهی محوری طرح به دوردست دریافت، در فاصلهای از یک زیتونزار تا یک دشت گوزن؛ بهطور کلی میتوان هر هفت طراحی جلد ناصر نصیری برای مجموعه شعرهای این شاعر را با بنمایه انتظار بازشناخت.
از فرزاد کریمی پیشتر دو کتاب پژوهشی در حوزه شعر معاصر و ادبیات داستانی پسامدرن ایران بههمراه تعداد قابل توجهی مقاله در مجلههای دانشگاهی و عمومی کشور نیز منتشر شده است.
نظر شما