به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در نشست تخصصی بررسی مدلهای تعالی سازمانی در شرکتهای دولتی و عمومی که در خانه همافزایی انرژی و آب خراسانرضوی برگزار شد، از کتاب «CAF؛ چهارچوبی برای تعالی شرکتهای دولتی و عمومی» رونمایی شد.
این کتاب که در حوزه تعالی سازمانی دارای اهمیت است، توسط بهناز سرمست و مجتبی رفیعی ترجمه شده و از نظر مدلهای تعالی از کتابهای بهروز است. در این رویداد مجتبی رفیعی، مترجم کتاب «CAF؛ چهارچوبی برای تعالی شرکتهای دولتی و عمومی» در خصوص ترجمه این اثر گفت: موضوع این کتاب خود ارزیابی و تعالی شرکتهای دولتی و شرکتهای ارائهدهنده خدمات عمومی است.
وی مولف این اثر را شبکه مدیریت دولتی اروپا دانست و اظهار کرد: همچنین این کتاب مورد حمایت انجمن علوم مدیریت ایران و شرکت توزیع برق خراسان رضوی است که برای اولین بار در ایران ترجمه شد.

رفیعی بیان کرد: کشور ایران به طور مشخص و سازمان ملی بهرهوری ایران، عضو سازمان بهره وری آسیایی(APO) است این سازمان یک راهنمایی برای بهرهوری بخش دولتی دارد که در این راهنما CAF را به شرکتهای دولتی عضو APO پیشنهاد میدهد و برای خودارزیابی خودشان و اطلاع از سطح تعالیشان است
مجتبی رفیعی ادامه داد: مدل تعالی CAF از مدل تعالی EFQM الگو گرفته و شامل ۵ توانمندساز و ۴ حوزه نتیجهای است، توانمندسازها شامل رهبری، کارکنان، استراتژی، برنامهریزی، مشارکتها، و فرآیندهاست و نتایج شامل کارکنان شهروندان، مسئولیت اجتماعی و نتایح کلیدی عملکرد است.
وی با بیان اینکه این کتاب ۳ فاز و ۱۰ گام را برای استفاده از مدل CAF پیشنهاد میکند، تصریح کرد: از ویژگیهای خاص این مدل میتوان به چند مورد اشاره کرد، اول طراحی اختصاصی معیارها و زیرمعیارها برای بخش دولتی و عمومی است دوم سادگی مدل های امتیازدهی آن است و سوم امکان استفاده از آن توسط هر شرکت دولتی با هر سطح بلوغ و دانشی است.

رفیعی بیان کرد: با توجه به اینکه این کتاب نقشه راه مشخصی را در ۱۰ گام برای پیاده سازی CAF به همه شرکت ها توصیه میکند بنابراین شرکتها بدون نگرانی از نقص و اشکال در استفاده از این مدل میتوانند گام به گام تا خودارزیابی و تعریف گامهای بهبود پیش روند.
این مترجم گفت: پیادهسازی این مدل خودارزیابی، نیاز به مشاور ندارد و شرکتها میتوانند صرفاً پس از درک معیارها و زیرمعیارها با استفاده از دو روش ساده امتیازدهی که در کتاب پیشنهاد شده است، خودارزیابی را انجام دهند.

به گزارش ایبنا؛ بررسی چالشها و رویکردهای بهکارگیری مدلهای تعالی بینالمللی، بررسی ارزیابی عملکرد سازمانی با ارائه تجارب شرکت توزیع نیروی برق مشهد و نقش نظامهای مدیریتی در بهبود بهرهوری از دیگر مطالب مطرح شده در این نشست بود.
نظر شما