یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۳
خلیج فارس، کودک‌ونوجوان ایرانی را به بخشی از هویتش آگاه می‌کند

حمید اباذری، نویسنده کتاب «خلیج فارس»، گفت: خلیج‌فارس تاریخی عمیق از ما و نیاکان‌مان را در امواج خودش دارد و آشنایی با آن به کودک و نوجوان ایرانی کمک می‌‎کند تا به‌طور دقیق، علمی و مستند به بخشی از هویتش آگاهی پیدا کند و به آن چیزی که نامش را وطن و ارزش‌های ملی می‌‎گذارند، با اعتماد به نفس بیشتری نگاه کند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – نیلوفر شهسواریان: نام حمید اباذری با کتاب‌های ادبی برای کودکان و نوجوانان که ریشه در جغرافیا، محیط زیست و طبیعت ایران دارند، گره خورده است؛ آثاری همچون «آساره و ماغ ماه» از انتشارات محراب قلم و «انجمن یوزهای شریف» از انتشارات نردبان. او کتاب جدیدی به نام «خلیج فارس» نوشته که انتشارات فنی ایران آن را منتشر کرده و همینطور به‌تازگی برنده‌ی جایزه‌ی کتاب مهر از سوی داوران نوجوان برای نوشتن کتاب «یک ماجرای عاشقانه‌طور» شده است. این دو اتفاق بهانه‌ای شد تا با این نویسنده به گفت‌وگو بنشینیم.

چه شد که به فکر نوشتن کتاب «خلیج فارس» افتادید؟

پیشنهاد اولیه نوشتن این کتاب را آقای عموزاده خلیلی لطف کردند و به من دادند. در واقع انتشارات نردبان تصمیم گرفته بود مجموعه کتابی تحت عنوان «کی؟ چی؟ کجا؟» با موضوع ایران منتشر کند. البته عنوان پیشنهادی‌شان در ابتدا متفاوت بود اما وقتی این نام را در بین موضوعات دیدم با اشتیاق پیشنهاد دادم و خوشبختانه موافقت شد.

موضوع خلیج فارس در سال‌های اخیر مورد بحث جدی قرار گرفته؛ از نام آن گرفته تا مالکیتش. آیا نوشتن این کتاب بر اساس همین بحث‌ها بوده و چقدر مهم است کودکان در جریان این موضوعات قرار بگیرند؟

این کتاب از یک مجموعه‎ با هدف گسترده‎‌تری بود ولی مطمئناً انتخاب و پرداختن به خلیج فارس نمی‎‌تواند بدون در نظر گرفتن این مسائل باشد. خلیج فارس مساله‎‌ای است که به هویت ملی ما ایرانی‎‌ها گره خورده و نمی‎‌توان از کنار حواشی و افکار و نیت‌های شومی که دامن پاک آن را گرفته به راحتی گذشت. اما در خصوص قسمت دوم سوال‌تان و اهمیت این مسائل برای کودکان و نوجوانان، به نظرم این مساله برمی‌گردد به دو چیز: یکی همان هویت ملی ما و آشنا شدن با موضوعی مثل خلیج‌فارس که تاریخی عمیق از ما و نیاکان‌مان را در امواج خودش دارد و آشنایی با آن به کودک و نوجوان ایرانی کمک می‌‎کند تا به‌طور دقیق، علمی و مستند به بخشی از هویتش آگاهی پیدا کند و به آن چیزی که نامش را وطن و ارزش‌های ملی می‌‎گذارند، با اعتماد به نفس بیشتری نگاه کند. همچنین پرداختن به دلایل اصلی این حواشی، از نام گرفته تا مالکیت، به او کمک می‎‌کند که با پشت پرده‎‌ی یک‌سری قصدها و نیت‌ها آشنا شود که آن‌ها که پشت‌شان هستند نه خیر و صلاح ما را می‎‌خواهند و نه کشورهای اطراف خلیج‌فارس را که روی نام و یا مالکیت برخی از جزایر آن با تنها کشور شمالی آن، اختلاف نظر دارند.

کودکان و نوجوانان چقدر از مباحث جغرافیایی استقبال می‌کنند و فکر می‌کنید این کتاب چه کمکی به آن‌ها می‌کند؟

پاسخ به این سوال برایم سخت است چون نیاز به پژوهش و بررسی‎ جداگانه دارد. در مورد این کتاب و سایر کتاب‌‎های ارزشمندی که در مورد خلیج‌فارس برای کودکان و نوجوانان نوشته شده می‎‌توانم بگویم که خلیج‌فارس صرفاً یک جغرافیا نیست و این خلیج شگفت‌انگیز چنان با موضوعات دیگری از جمله تاریخ، محیط زیست، اقوام، فرهنگ‌‎های گوناگون و بیش از همه با روایت‌ها، قصه‌‎ها و افسانه‌‎های رازآلود تنیده شده، که نوشتن از خلیج‌فارس آن را تبدیل به یک روایت کلان‌تر از صرف یک موضوع خاص مثل جغرافیا می‌‎کند.

به نظر شما کتاب‌های علمی نویسندگان ایرانی حوزه کودک و نوجوان چقدر برای آشنایی مخاطبان با جغرافیای ایران موفق بوده و چه خلأهایی دارد؟

اجازه می‌‎خواهم باز هم قسمت اول سوال‌تان را بی‌پاسخ بگذارم. در خصوص قسمت دوم سوال‌تان گمان می‎‌کنم بزرگترین خلأ در این خصوص کمبود آثاری است که از شکل دانشنامه و مرجع عبور کرده و اطلاعات را با روایت و داستان آمیخته‎‌اند. در واقع به نظرم شکلی از ناداستان که با روایت و داستان آمیخته شده و به نوعی ناداستان روایی باشد، مطمئناً در این حوزه می‎‌تواند نقش مثبتی ایفا کند و البته آثار بسیار خوبی در این فرم نوشتاری خلق و منتشر شده است اما به نظرم همچنان خلأ این‌جور کتاب‌ها حس می‌‎شود.

لطفاً در مورد تصاویر کتاب بفرمایید که چقدر به کار شما کمک کرده است؟

لازم است از تصویرگر محترم اثر، خانم هراتی، تشکر کنم که به خوبی توانسته‌‎اند با آثارشان به متن کمک کنند تا آن چیزی که در متن آمده یا نیاز به وضوح و شرح بیشتری دارد، بهتر به مخاطب نوجوان منتقل شود. تصاویر کتاب از صرف تزئین و یا بازنمایی عبور کرده‌اند و چیزی به متن اضافه کرده‌اند.

خلیج فارس، کودک‌ونوجوان ایرانی را به بخشی از هویتش آگاه می‌کند

وقتی یک کتاب را می‌نویسید، اول به چه کسی می‌دهید تا بخواند، و چند بار بازنویسی می‌کنید؟

راستش برای کتاب‎‌های مختلف معمولاً از عزیزان متفاوتی استفاده می‎‌کنم. در هر حال کسانی که فرصت خواندن یک اثر را داشته باشند، کم هستند و متاسفانه به مخاطب اصلی کتاب که کودک و یا نوجوان باشد، دسترسی محدودی دارم. از نویسندگان، کارشناسان و منتقدان به دلیل مشغله‎‌های‌شان نمی‎‌شود در این زمینه خیلی انتظار داشت اما معمولاً سعی می‎‌کنم از چند نفر کمک بخواهم. برای کتاب «خلیج‌فارس» خوشبختانه از همان مرحله‌‎ی ایده تا طرح و حتی در زمان نوشتن و پایان آن، مدیر ادبی مجموعه، آقای فریدون عموزاده خلیلی عزیز و مدیر انتشارات و همینطور گروهی سه نفره از کارشناسان پروژه، همراه این کتاب و دیگر کتاب‎‌های مجموعه «کی؟ چی؟ کجا؟» بودند و در هر مرحله نظرات ارزشمندشان را منتقل می‎‌کردند. مطمئناً نظرات‌شان تاثیر مثبتی در این اثر داشت. معمولاً هر بار بعد از شنیدن نظرات عزیزانی که اثر را خوانده‎‌اند و یا ناشری که آن را بررسی کرده، از اثر فاصله می‎‌گیرم و بعد بازنویسی را انجام می‌دهم که ممکن است ده‌ها بار باشد تا زمانی که به نظرم برسد دیگر کامل شده است. در واقع تجربه بهم ثابت کرده که در برابر هیچ نظری گارد نگیرم و با کمال میل نظرات را بپذیرم و بررسی کنم.

در مورد منابعی که برای تالیف یا گردآوری این کتاب استفاده کردید بفرمایید.

خوشبختانه در مورد موضوع خلیج‌فارس با توجه به کارهای بزرگی که انجام شده به‌ویژه همایش‌‎ها، پژوهش‎‌ها و همچنین گروه‌‎هایی که به صورت غیرانتفاعی و شخصی روی این موضوع کار کرده بودند، منابع بسیاری موجود است. از این جهت می‎‌گویم خوشبختانه چون مدتی قبل برای یک اثر داستانی کوتاه وقتی در خصوص دریای خزر به دنبال منابع می‎‌گشتم کمبود منابع در مورد این موضوع برایم بسیار عجیب بود و چالش بزرگی برایم بود. باید تمام منابع، حداقل آن‌هایی که امکان دسترسی به آن‌ها را دارم، بررسی و مرور کنم و هیچ چیز را از قلم نیندازم؛ به‌ویژه در خصوص مسائل تاریخی مرتبط با خلیج‌فارس. چه این مسائل تاریخی در خصوص جغرافیای کهن خلیج‌فارس باشد، چه نظر کاشفان اولیه آن و حتی از نظر مسائل محیط زیستی و موجودات آن. همان‌طور که قبلاً گفتم خلیج‌فارس را باید در حوزه‎‌ها و موضوعات مختلفی بررسی کرد و مطمئناً نمی‌‎توان در همه‌‎ی موارد متخصص بود و گاه در میان منابع به اختلاف نظر برمی‎‌خوردم و به خاطر همین مساله از ناشر درخواست کردم منابعم حتماً در کتاب بیاید. نمی‌‎دانم گفتنش درست است یا نه، اما با وجود اینکه چند سالی از نوشتن این اثر می‌گذرد و حدود چند ماه هست که کتاب منتشر شده، هنوز گاهی کابوس می‎‌بینم که نکته‌ای در کتابم مغفول مانده یا اشتباهی در مستندات آن پیش آمده است!

هفته گذشته شما برنده دوازدهمین جایزه کتاب مهر در بخش تالیف در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال شدید. به نظرتان جایزه مهر چقدر موثر است و چه حسی داشتید وقتی این جایزه را برنده شدید؟

بدون شک خیلی خوشحال شدم. راستش از دو جهت اصلاً انتظار نداشتم در این دوره رمان «یک ماجرای عاشقانه‌طور» شانسی داشته باشد: هم از این نظر که رمان‌ها و نام‌های بزرگی در این دوره شرکت داشتند و هم از این نظر که چه قبل از چاپ و چه بعد از چاپ در مورد فرم اثر به من تذکر می‌دادند که مخاطب، به‌ویژه نوجوان، نمی‌تواند با پیچیدگی اثر کنار بیاید و آن را پس می‌زند. تا حدی به آن‌ها حق می‌دادم چون در این رمان سه روایت با سه شکل متفاوت، یعنی روایت اول‌شخص، نمایشنامه و دیالوگ، پیش می‌رود و در نهایت هر سه به یک نقطه می‌رسند. در این روزگار که ما بزرگترها هم ترجیح می‌دهیم با یک روایت سرراست و آشنا همراه شویم، این دغدغه دور از واقعیت نبود اما اینکه در جایزه‌ای که تنها داورانش نوجوان‌ها هستند، این رمان برگزیده شد، بسیار برایم ارزشمند بود.

به نظر من مهم‌ترین تاثیر و اهمیت این جایزه حضور و فعالیت و نقش نوجوان‌ها در یک فعالیت بزرگ و جمعی است و اینکه چه کتابی برگزیده شود، در درجه اهمیت بعدی قرار می‌گیرد. چند سال قبل افتخار داشتم برای رمان «آساره و ماغ ماه» نشان برگزیده این جایزه را از دست نوجوان‌های عزیز دریافت کنم و در همین چند سال، گروه‌های شرکت کننده از سراسر ایران در این رویداد بیشتر شده و امیدوارم روز به روز نوجوان‌های بیشتری از گوشه و کنار ایران به این رویداد مهم اضافه شوند و روزی ما این جایزه را به شکل ملی داشته باشیم.

خلیج فارس، کودک‌ونوجوان ایرانی را به بخشی از هویتش آگاه می‌کند

به نظرتان کدام کتاب‌ها با موضوع جغرافیا و تاریخ برای کودکان و نوجوانان موفق بوده که بخواهید معرفی کنید.

مطمئناً کتاب‌های زیادی با این موضوعات منتشر شده و موفق از نگاه من، به‌عنوان نویسنده‌ای که به دنبال شکل‎های نو و متفاوت روایت در یک موضوع هستم، ممکن است با تعریف موفق از نگاه‎های دیگر متفاوت باشد. از نظر من مجموعه‎‌ی «کی؟ چی؟ کجا؟» که ترجمه‌‎ی آن در نشرهای متفاوتی مثل نردبان، پیدایش و طوطی منتشر شده و این کتاب «خلیج‌فارس» نیز در ادامه‌‎ی آن مجموعه در کنار کتاب‌های دیگری مثل «زاینده‌‎رود» و «نقش جهان» چاپ شده خواندنی است. مجموعه‎‌ی «چراهای شگفت‌انگیز» از انتشارات محراب قلم که در آن از نظر جغرافیایی به استان‎‌ها پرداخته شده جذاب است. همچنین مجموعه کتاب‎‌های «زیست ایران» ار انتشارات نردبان، به قلم آقای اردوان زرندیان که تا به حال سه جلد «جنگل‌‎های هیرکانی»، «جنگل‎‌های مانگرو» و «جنگل‌های زاگرس» از آن منتشر شده و نگاهی محیط زیستی دارد اما به نظرم از نظر جغرافیایی هم ارزشمند است. کتاب «خلیج‌‎فارس از گذشته تا کنون» هم، که از منابع من در نوشتن «خلیج‌فارس» بود و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان آن را منتشر کرده، از جمله کتاب‌های خوب و موفق با موضوع جغرافیا و تاریخ است. حدود ۴ سالی هم می‌شود که یک مجموعه ده جلدی کتاب تصویری را برای کودکان و نوجوان شروع کرده‌ام و تا به حال ۸ جلد آن را با موضوع البرز، زاگرس، دریای خزر، خلیج‌فارس، بیابان لوت، دشت کویر، جنگل‎‌های هیرکانی به ناشر تحویل داده‌‎ام و دو جلد باقیمانده را هم، با نام‌‎های «مکران» و «ارسباران» بعد از طی مراحل پژوهش و نوشتن، به ناشر تحویل می‎‌دهم. جلد اول آن با عنوان «حیوانات در حال انقراض» منتشر شده و جلد دوم نیز با نام «اینجا کسی گم نمی‎‌شود» با موضوع خلیج‌فارس در انتشارات مهرک در حال انتشار است. سعی کرده‌‎ام با نگاه و روایت داستانی در کنار اطلاعات علمی و مستند، کاری کنم که مخاطبان کودک با این موضوعات همراه شوند. امیدوارم در نهایت این آثار مناسب باشند و مخاطب را جذب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها