چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۰
جامعه‌شناسی مد ذیل جامعه‌شناسی فرهنگ است

یونیاکاوامورا نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی مد» مد را ذیل جامعه‌شناسی فرهنگ تلقی می‌کند و با ارائه چکیده‌ای از آراء جامعه‌شناسان کلاسیک و معاصر در زمینه مد، به تشریح این مطلب در سطوح گوناگون می‌پردازد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران ایبنا - مریم محمدی: ویرایش سوم کتاب «جامعه‌شناسی مد» با زیرعنوان جدید مطالعات مد در عصر دیجیتال پست‌مدرن نوشته یونیا کاوامورا با ترجمه صدیقه نایفی انگیزه یادداشتی درباره این کتاب شد.

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان مد و شاخه طراحی لباس این رشته نه تنها در تمام دنیا بلکه در ایران هم طرفداران ویژه خود را دارد. افزایش میزان کتاب‌هایی که در زمینه مد در ده سال اخیر در ایران به چاپ رسیده است گویای این مطلب است. تأثیری که مد می‌تواند بر جامعه پیرامون ما داشته باشد و بالعکس از منظر جامعه‌شناسان و هنرمندان این شاخه همواره مورد توجه بوده است.

از این رو پس از انتشار ویرایش نخست کتاب «جامعه‌شناسی مد» به زبان انگلیسی در فرصتی کوتاه کتاب به زبان‌های ایتالیایی، سوئدی، روسی، چینی، ترکی، کرهای و فارسی ترجمه شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی مد» یونیا کاوامورا (Yunia Kawamura) استاد جامعه‌شناسی مؤسسه فناوری مد در ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ ویرایش سوم کتاب خود را همراه با تجدیدنظر و فصل‌هایی جدید و قابل‌توجه ارائه کرد.

در این ویرایش فصل‌هایی متناسب با عصر دیجیتال پست‌مدرن، فناوری‌های روز، خرده‌فرهنگ‌های جوانان، دغدغه‌های زیست‌محیطی و تغییرات سیاست‌های جهانی به کتاب افزوده شده است. در همین راستا، ویرایش جدید کتاب به زبان فارسی نیز ترجمه شده، توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

با نگاهی گذرا به کتاب «جامعه‌شناسی مد» یا همان مدشناسی، در می‌یابیم نویسنده مد را ذیل جامعه‌شناسی فرهنگ تلقی می‌کند و ضمن ارائۀ چکیده‌ای از آراء جامعه‌شناسان کلاسیک و معاصر و نظریه‌های مرتبط با مد، به تشریح فرآیندهای تولید، مهار و انتشار مد و چگونگی عملکرد نظام مد در سطوح گوناگون می‌پردازد.

کتاب «جامعه‌شناسی مد» با آغاز از مبانی و پرداختن به ریشه‌شناسی، خاستگاه و موافقان و مخالفان مد و مرور مباحث، مسائل و دیدگاه‌های کلیدی مطالعات جامعه‌شناختی مد، کاوشی کامل و تصویری کمابیش جامع از این پدیده ارائه می‌کند.

شاید در نگاه اول به این نتیجه برسیم که این کتاب بیشتر به علم جامعه‌شناسی می‌پردازد تا هنر مد اما نویسنده با اختصاص فصلی به اسطورۀ مد و نظام پشتیبان آن به تشریح رویکردهای گوناگون نسبت به نظام مد می‌پردازد و توضیح می‌دهد چگونه تولید مد برآمده از فعالیتی نظام‌مند و گروهی و نه خلاقیتی فردی است. ضمن آنکه در فصل‌های دیگر کتاب به تفصیل به نظام‌ستاره‌سازی طراحان، مصرف‌کنندگان و شخصیت‌سازی مد توجه می‌کند و نظریه‌های انتشار مد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ویرایش جدید کتاب دارای تغییراتی جدی و فصل‌هایی نو نظیر پایداری بوم‌شناختی و اجتماعی در مد، تغییرات و تنوع دورنمای نظام مد و افزونه‌هایی چون محیط‌زیست، خرده‌فرهنگ‌ها، فراجهان (metaverse)، فناوری، فضای مجازی و رسانه‌ها و ارتباط آن‌ها با پدیدۀ مد است که بر غنای آن می‌افزاید.

ضمن آنکه این ویرایش دارای فصلی ضمیمه و جداگانه با عنوان "راهنمای عملی تحقیقات جامعه‌شناختی در مد و لباس" است و از این منظر می‌توان کتاب را راهنمایی برای تحقیقات جامعه‌شناختی و مطالعات مد نیز به‌شمار آورد که خواندن آن برای علاقه‌مندان و دانشجویان مرتبط با مباحث مد، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگ و هنر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

این کتاب به پرسش‌هایی نظیر اینکه مد چیست؟ چگونه ایجاد می‌شود و به حیات خود در جامعه ادامه می‌دهد؟ اجزاء سازندۀ نظام مد کدامند و چگونه عمل می‌کنند؟ نقش طراحان در نظام مد چیست؟ چگونه طراحان به مفهوم مد شخصیت می‌بخشند؟ نظریه‌های انتشار مد کدامند؟ نقش تبلیغات در نظام مد چیست؟ پذیرش و مصرف در نظام مد چه جایگاهی دارد؟ مصرف‌کنندگان دنیای مدرن و پست‌مدرن چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه بر نظام مد تأثیر می‌گذارند؟ تأثیر خرده‌فرهنگ‌ها بر نظام مد چگونه است؟ منظور از مد پایدار و پایداری اجتماعی و بوم‌شناختی در مد چیست؟ چگونه فناوری‌های جدید نظام مد را تحت‌تأثیر قرار داده است؟ و بسیاری پرسش‌های کلیدی دیگر درباره پدیدۀ مد پاسخ می‌دهد.

پس اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان و طرفداران مد هستید و به‌دنبال پاسخ پرسش‌هایی که درباره جامعه‌شناسی و مد مطرح شد می‌گردید مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها