سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۶
«مزرعه حیوانات» با مشارکت خوانندگان کتاب صوتی می‌شود

هانیه شمس ناظرکیفی رادیوگوشه گفت:یکی از طرح‌های جذاب رادیو گوشه در نمایشگاه کتاب، طرح مشارکت مخاطبان در تولید کتاب صوتی «مزرعه حیوانات» بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رادیو گوشه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طرح مشارکت مخاطبان در تولید کتاب صوتی «مزرعه حیوانات» را به اجرا درآورده است. در این باره با هانیه شمس ناظر کیفی رادیوگوشه گفت‌وگو کرده‌ایم.

هانیه شمس، مسئول فروش قراردادها و ناظر کیفی رادیو گوشه، درباره فعالیت این مجموعه توضیح می‌دهد: رادیو گوشه از سال ۱۳۹۸ به‌عنوان واحد صوتی نشر چشمه فعالیت خود را با صوتی کردن کتاب‌های این انتشارات آغاز کرد و با شعار «ادبیات خوب را خوب بشنویم» وارد عرصه تولید کتاب صوتی شد. با گذشت زمان و استقبال مخاطبان، همکاری با ناشران دیگر را نیز آغاز کردیم. تاکنون با ۲۳ ناشر غیر از چشمه قرارداد همکاری داریم و بیش از ۴۵۰ کتاب صوتی تولید و در تمام پلتفرم‌های انتشار عرضه شده است.

رادیو گوشه خود به‌عنوان ناشر صوتی فعالیت می‌کند و مانند سایر ناشران صوتی، کتاب‌های تولیدی خود را در پلتفرم‌هایی مانند «نوار»، «فیدیبو» و «کتابراه» منتشر می‌کند.یکی از طرح‌های جذاب رادیو گوشه در نمایشگاه کتاب، طرح مشارکت مخاطبان در تولید کتاب صوتی «مزرعه حیوانات» بود. علاقه‌مندان می‌توانستند با خواندن بخشی از این کتاب، صدای خود را در نسخه صوتی نهایی ثبت کنند. این طرح به پیشنهاد اشکان عقلی‌پور و با مشورت آقای بهرنگ کیانی، مدیرعامل رادیو گوشه، اجرایی شد. هدف این طرح، ایجاد یک یادگاری صوتی برای مخاطبان بود و برخلاف استانداردهای معمول تولید کتاب صوتی، به مخاطبان اجازه می‌داد بدون محدودیت و استانداردهای صوتی، در این پروژه شرکت کنند.

هانیه شمس درباره استقبال از این طرح می‌گوید: تا روز سوم نمایشگاه، بیش از ۲۴۰ نفر در این طرح شرکت کردند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان نمایشگاه، این تعداد به بیش از ۶۰۰ نفر برسد.

در خصوص پرفروش‌ترین آثار رادیو گوشه، شمس به کتاب‌هایی چون «مغازه خودکشی» با صدای هوتن شکیبا و کتاب‌های «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن» با صدای عادل فردوسی‌پور اشاره می‌کند. او توضیح می‌دهد که همکاری با گویندگان مشهور مانند هوتن شکیبا، عادل فردوسی‌پور و دیگر چهره‌های شناخته‌شده از ابتدا سیاست رادیو گوشه نبوده، اما به دلیل استقبال مخاطبان و تأثیر مثبت در فروش، این همکاری‌ها به تدریج افزایش یافته است.

شمس در خصوص معیار انتخاب کتاب‌ها نیز بیان می‌کند: اولویت ما انتخاب کتاب‌هایی است که در نسخه فیزیکی موفق بوده‌اند. علاوه بر این، محتوای کتاب، نویسنده، مترجم و پیشنهاد ناشران نیز در انتخاب کتاب‌ها نقش دارند. ما تیمی داریم که کتاب‌های پیشنهادی را بررسی می‌کند و انتخاب نهایی با تأیید آقای بهرنگ کیانی، مدیرعامل رادیو گوشه، انجام می‌شود.

او همچنین توضیح می‌دهد که برخی کتاب‌ها به دلیل محتوای تخصصی، فلسفی یا داشتن جداول و نمودارهای متعدد، برای تبدیل به کتاب صوتی مناسب نیستند و از این فرآیند خارج می‌شوند. در پایان، شمس با تأکید بر اهمیت ارائه محتوای باکیفیت برای مخاطبان، اظهار امیدواری می‌کند که رادیو گوشه با توسعه همکاری‌های خود، بتواند محتوای صوتی متنوع‌تری را به مخاطبان ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین