به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست بررسی کتابهای دیوان قطران تبریزی و کتاب «شاعران در جستوجوی جایگاه» در سومین روز نمایشگاه در سرای ادبیات برگزار شد. این نشست با حضور دکتر وحید عیدگاه طرقبه، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه، دکتر مریم مشرف، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مسعود جعفری جزی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
دکتر مشرف در بیان اشعار قطران تبریزی، شاعر ایران سده پنجم هجری گفت: یکی از دلایل اصلی گمنام ماندن این شاعر مسائل سیاسی زمان اوست.
وی افزود: شاهدم که دکتر جعفری جزی برای تصحیح هر کلمه این دیوان به منابع و مراجع زیادی مراجعه میکرد و کلمات نامأنوس را تصحیح میکرد.
در ادامه این نشست دکتر عیدگاه طرقبه ضمن توضیح درباره دیوان تصحیحشده به قلم دکتر مسعود جعفری جزی و همکارانش گفت: چاپی که ۶۵ سال پیش از دیوان قطران تبریزی در دست بود، در همان زمان خودش و با همان دانش ادبی روزگار هم چاپ قابل قبولی نبود، زیرا سرشار از دگرگشتگی و بدخوانی و بدنویسی و فاصلهگذاری نادرست بود تا حدی که میشد گفت اصلاً این کتاب متعلق به قطران نیست. اما این مطلب زمانی روشن شد که تصحیح قابل قبولی به قلم دکتر مسعود جعفری جزی ارائه شد. اکنون تازه میتوانیم درباره قطران سخن بگوییم و آثار او را بررسی کنیم. در این تصحیح مشخص شده که چه کلمات نااصیلی وارد دیوان قطران شده، اما اکنون گرد تحریف از آثار او زدوده شده و معدود کلمات ترکی یا مغولی از آثار او حذف شده است.
در ادامه دکتر جفری جزی با خوانش چند شعر از قطران تبریزی، تواناییهای زبانی این شاعر ایرانی را بیان کرد.
دکتر جعفری جزی همچنین در شرح کتاب «شاعران در جستوجوی جایگاه» گفت: تز اصلی کتاب این است که هریک از شاعران نوپرداز اعم از نیما، سهراب سپهری، شاملو و فروغ در دوره خاصی از زمان شناخته شدند. بهطور مثال سپهری در عمر خودش ناشناخته ماند و همه او را بهعنوان نقاش میشناختند و نه شاعر، زیرا دهه چهل و پنجاه هجری شمسی اوج مبارزات انقلابی بود، بنابراین شعر سپهری را روشنفکران آن دوران قبول نداشتند.
اما در دهه شصت که فضای انقلاب فروکش کرد، تیراژ آثار شاملو کمتر شد و سپهری بیشتر دیده شد.
دکتر مشرف در بیان این کتاب گفت: آنچه مسلم است اینکه همه شاعران در جستوجوی جایگاه هستند و همزمان مشخص است که این جایگاه طی زمان ثابت نمیماند. بهطور مثال هماکنون ذوق زمانه به اشعار خاقانی و حافظ میل کرده که ابهام بیشتری دارند، در حالی که پیش از این دوره، اشتیاق بیشتری به اشعار سعدی وجود داشت. این کتاب سعی کرده که این بحث را به شیوهای نظری پیش ببرد و چرایی این پدیده را توضیح دهد.
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ اردبیهشت شروع شده و تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد بود. این رویداد بهصورت مجازی نیز در book. icfi.ir در حال برگزاری است.
نظر شما