جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۱
با فلسفه از هیچ‌چیز نهراسید

در مرکز این کتاب شستوف، تقابل آشتی‌ناپذیر بین رویکرد منطقی و سیستماتیک فلسفه‌ی یونان و ماهیت متعالی و الهی وحی کتاب مقدس وجود دارد. او، در دفاع از رویکرد دینی، استدلال می‌کند که تکیه بر عقل و منطق روح انسان را محدود می‌کند و پتانسیل آن را برای خلاقیت و آزادی در بند می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «آتن و اورشلیم» نوشته لف شستوف با ترجمه محمدزمان زمانی جمشیدی، از تازه‌های موسسه انتشارات نگاه است.

کتاب «آتن و اورشلیم» نوشته لف شستوف یک اثر فلسفی است که تنش بین عقلانیت یونانی و وحی کتاب مقدس را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، این کتاب بررسی انتقادی تاریخ فلسفه غرب است که سنت خردگرایانه برخاسته از یونان باستان (آتن) را در مقابل سنت مبتنی بر ایمان ناشی از آموزه‌های کتاب مقدس (اورشلیم) قرار می‌دهد. شستوف، فیلسوف روسی الاصل، این رویارویی را به عنوان وصیت‌نامه فلسفی خود معرفی می‌کند و یک سیر استدلالی را ارائه می‌دهد که بر بسیاری از متفکران اروپایی پس از او تأثیرگذار بوده است.
در مرکز این کتاب شستوف، تقابل آشتی‌ناپذیر بین رویکرد منطقی و سیستماتیک فلسفه یونان و ماهیت متعالی و الهی وحی کتاب مقدس وجود دارد. او، در دفاع از رویکرد دینی، استدلال می‌کند که تکیه بر عقل و منطق روح انسان را محدود می‌کند و پتانسیل آن را برای خلاقیت و آزادی در بند می‌کند. شستوف نقدی رادیکال از دانش و اخلاق عقل‌گرایانه آتنی ارائه می‌دهد و آن‌ها را نوعی اسارت تحمیل شده بر روح انسان می‌داند. او این تصور را به چالش می‌کشد که تفکر عقلانی راه نهایی به سوی حقیقت است و بیان می‌دارد که در واقع این نوع بینش ممکن است مانع از دستیابی به بینش‌های وجودی عمیق‌تر شود.
ایده‌های شستوف الهام‌بخش اگزیستانسیالیست‌های فرانسوی و همچینین کتاب‌های او مورد مطالعه مدید فیلسوفان پدیدارشناسی مانند ادموند هوسرل، مارتین هایدگر و مارتین بوبر در طول سال‌های بین دو جنگ جهانی قرار گرفته است. به طور کلی، آثار او بر مبارزه فرد با شرایط وجودی زندگی، ایمان و معنا تأکید دارد. همچنین نثر شستوف هم استدلالی و هم شاعرانه و ادبی است و هدفش برانگیختن بازنگری در باورهای عمیق در مورد معرفت، اخلاق و ایمان است. کتاب «آتن و اورشلیم» او آخرین و مهم‌ترین اثر شستوف به حساب می‌آید که سفر فلسفی و تکامل نهایی اندیشه این فیلسوف را در بر می‌گیرد و دربردارنده ایده او درباره محدودیت عقل تنها در پاسخ به پرسش‌های نهایی وجودی انسان است و تکیه بر عقل، بدون ایمان، در نهایت منجر به پوچی می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها