به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، بر اساس نظرسنجی تازهای که توسط شرکت دادهپردازی کتاب «نیلسن» و انتشارات «هارپر کالینز» انجام شده است، کمتر از نیمی از والدین اعلام کردهاند که از کتاب خواندن برای فرزندان خود لذت میبرند. این نظرسنجی که در دسامبر ۲۰۲۴ با مشارکت ۱۵۹۶ والدین دارای فرزند بین ۱ تا ۱۳ سال انجام شده، نشان میدهد تنها ۴۰ درصد والدین با این عقیده موافق هستند که کتاب خواندن برای فرزندشان لذتبخش بوده است.
در حالیکه در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۴ درصد از کودکان یک تا چهار سال به طور مرتب برایشان کتاب خوانده میشد، این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۴۱ درصد کاهش یافته است. همچنین شکاف جنسیتی چشمگیری دیده میشود؛ تنها ۲۹ درصد از پسران ۰ تا ۲ ساله هر روز یا تقریباً هر روز کتاب شنیدهاند، در حالیکه این رقم برای دختران همسن، ۴۴ درصد است.
نتایج نشان میدهد بسیاری از والدین، بهویژه والدین نسل Z، بیشتر به جنبه مهارتی و سوادآموزی کتابخوانی توجه دارند تا پرورش عشق به مطالعه. هارپر کالینز معتقد است که این گروه از والدین که خود با فناوری رشد کردهاند، سرگرمی را بیشتر در رسانههای دیجیتال میبینند تا کتاب.
با این حال، هنوز هم اکثر والدین نسل Z کتابخوانی را فعالیتی لذتبخش میدانند: ۳۱ درصد گفتند کتابخوانی بیشتر فعالیتی تفریحی است، ۳۵ درصد آن را بهطور مساوی سرگرمکننده و آموزشی دانستند و تنها ۲۸ درصد تاکید داشتند که کتابخوانی بیشتر جنبه آموزشی دارد.
بر اساس این گزارش، برخی والدین پس از آنکه کودکشان توانایی خواندن پیدا میکند، بلندخوانی را متوقف میکنند، به این تصور که ادامه آن ممکن است کودک را تنبل کند یا علاقه او به مطالعه مستقل را کاهش دهد؛ در حالیکه این باورها نادرستاند. یکسوم والدین نیز ابراز کردهاند که آرزو دارند زمان بیشتری برای خواندن با فرزندان خود داشتند.
نکته نگرانکننده دیگر افزایش والدینی است که معتقدند فرزندشان بهدلیل مشغلههای درسی وقت کتاب خواندن ندارد؛ این رقم از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است.
با وجود چالشها، ۴۴ درصد از والدین اظهار کردهاند که کتاب خواندن برای فرزند باعث احساس نزدیکی بیشتر با او میشود. به گفته «آلیسون دیوید»، مدیر تحقیقات انتشارات هارپر کالینز، «خبر خوب این است که کودکان وقتی بهطور منظم برایشان کتاب خوانده میشود، خیلی سریع از آن لذت میبرند و خودشان نیز انگیزه بیشتری برای خواندن پیدا میکنند.»
همزمان با انتشار این نتایج، انجمن ناشران بریتانیا نیز در گزارشی که به پارلمان ارائه داده، پیشنهادهایی برای احیای لذت خواندن در کودکان ارائه کرده است. از جمله این پیشنهادها میتوان به تاکید بر آموزش خواندن برای لذت در کنار آموزش مهارتهای سوادآموزی اشاره کرد.
نظر شما