به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از بخشهای مهم کتابخانه مجلس، بخش امانت، کاوش و مرجع است. بخش زیادی از فعالیتهای صورت گرفته در واحدهای مختلف کتابخانه، در قالب خدمات متنوع امانت کتاب، کاوش و خدمات مرجع به مراجعان ارائه میگردد. مراجعان به منزله هسته مرکزی کلیه فعالیتهای کتابخانه هستند و کتابخانه مجلس بر این اصل تأکید میورزد که همه تلاشها باید در راستای برآوردن نیازهای اطلاعاتی مراجعان صورت پذیرد.
در واقع اعضا و مراجعان، جزء اساسی یک کتابخانه بالنده به شمار میروند. به همین دلیل، اهمیت دادن به دیدگاهها و نیازهای اطلاعاتی، رکن مهم هر نظام اطلاعرسانی موفق است. مراجعان و استفادهکنندگان از کتابخانه، مهمترین عنصر در جریان اطلاعات هستند.
طی چند سال اخیر، بهویژه تحت تأثیر شیوع بیماری همهگیر کرونا و در سالهای پس از آن، بهطور کلی، تعداد مراجعات به کتابخانههای کشور و نیز کتابخانه مجلس کاهش یافت و دسترسی اهل علم به منابع و آثار، با چالشها و دشواریهایی روبهرو شد و چه بسا خسرانهای علمی به بار آمد. اما پیرو سیاست کاری مستمر کتابخانه مجلس برای جذب و ورود حداکثری مراجعان و اهمیت استفاده از گنجینههای کمنظیر و بیبدیل منابع و آثار موجود در مخازن کتابخانه، طی چند ماه اخیر با ایجاد تسهیلات بیشتر، ازجمله افزایش ساعات کار کتابخانه مجلس در روزهای عادی و باز شدن سالن مطالعه و مرجع در روزهای پنجشنبه و معرفی خدمات کتابخانه به عموم مردم جامعه، محققان، پژوهشگران و نهادهای علمی از طریق کانالها و صفحات مجازی متعدد کتابخانه در پیامرسانها، وبسایت کتابخانه مجلس، خبرگزاریها، جراید و مطبوعات و صدا و سیما، خوشبختانه میزان مراجعات به کتابخانه مجلس، ۲۵ درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، در عین حال با تلاش برای تقویت خدمات اینترنتی به مراجعان، افزایش پایگاههای اطلاعاتی جدید داخلی و خارجی، تکمیل و ارتقاء خدمات موجود و تأمین تجهیزات مناسبتر، میتوان امیدوار بود که این میزان باز هم افزایش یابد.
نظر شما