به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مسعود تقیآبادی در چهارمین همنشست از سلسله نشستهای تعاملی «گفتگو درباره ارتباطات کارآفرینی» که با موضوع «ارتباطات فناورانه: شبکههای اجتماعی و اقناع آنلاین» چهارشنبه شب در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی صنعت، معدن، کشاورزی مشهد با حضور علاقهمندان، فعالین و کنشگران و دبیری فائزه اعتمادگلستانی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران برگزار شد، به رشد و توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در دهه گذشته اشاره کرد و گفت: این تحولات ارتباط آسان و سریع بین تبلیغکنندگان و مصرفکنندگان را فراهم میکند. با پیچیدهتر شدن اینترنت، دستگاههای جدید مانند انواع مختلف دستگاههای همراه و گجتهای پوشیدنی و عرصههای جدید مانند شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایل فرصتهای بیسابقهای را برای تبلیغکنندگان و خردهفروشان فراهم کردهاند تا به مصرفکنندگان هدف خود دست یابند و محصولات و خدمات خود را ترویج دهند. در زمینه بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک نیز نقش فناوری رسانهای از نظر عملکرد، مانند سطوح مختلف تعامل و معیارهای تولید شده توسط چنین عملکردی مانند نظرات مصرفکنندگان و رتبهبندی محصولات بسیار بررسی شده است.
وی در ادامه به اهمیت اقناعسازی در ارتباطات فناورانه تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه هدف نهایی تبلیغات «متقاعد کردن و اقناعسازی مصرفکنندگان هدف برای پذیرش یک محصول خاص، خدمت یا ایده» است، محققانی که روانشناسی تبلیغات و بازاریابی را مطالعه میکنند به شدت بر نظریههای اقناع تکیه کردهاند و این روشن میکند که افراد چگونه اطلاعات تجاری را پردازش میکنند. با توجه به اهمیت اقناعی برای به نتیجه رسیدن تبلیغات، فهم عمیقتر رویکردهای روانی و فناورانه ارتباطی تبلیغات آنلاین، در شبکههای اجتماعی و سایتهای فروش باعث مواجه صحیح با اقناعگری آنلاین چه از دریچه مخاطب و مصرفکننده و چه از دریچه یک متخصص تبلیغات و روابط عمومی و.. میشود تا با ابزارهایی علمی دست به اقناع مخاطبان بزند.
این پژوهشگر حوزه تبلیغات افزود: قاعدههایی که در این همنشست ارائه میشوند، جامع نیستند و تنها جنبهای از موضوع را نشان میدهند. با پیشرفت و ظهور فناوریهای جدید و اشکال جدید تبلیغات و بازاریابی با استفاده از رسانههای نوظهور، شاهد نشانههای بیشتری خواهیم بود که قادر به تحریک قاعدههای هیوریستیک هستند که قبلاً شناسایی شدهاند و همچنین قاعدههای جدید.
در پنل دوم نیز دبیر نشست با مهمانان متخصص حاضر در برنامه به گفتگو پرداخت و تجربیات آنان در سازمانهای گوناگون را مورد واکاوی قرار داد. در این راستا فائزه اعتمادگلستانی بیان داشت: نشستهای ارتباطات کارآفرینی با هدف برقراری ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه در علوم انسانی به ویژه علوم ارتباطات برگزار میشود و تلاش دارد تا بتواند در عصری که رسانهها در همه بخشهای زندگی بشر اثرگذار هستند، از آسیبهای احتمالی مواجهه نادرست با فناوری های ارتباطی جلوگیری کرده و بهرهمندی هرچه بیشتر و بهتر از ظرفیتهای آن را برای عموم جامعه به ویژه کارآفرینان فراهم کند.
به گزارش ایبنا این سلسله نشستها با محوریت مفاهیم میان رشتهای ارتباطات و کارآُفرینی و فرهنگ سازمانی از نیمه دوم سال جاری در مشهد مقدس در حال برگزاری است و پس از پرداختن به موضوعات گوناگون، در چهارمین جلسه به موضوع «ارتباطات فناورانه: شبکههای اجتماعی و اقناع آنلاین» پرداخته شد. این نشستها با حضور متخصصین علوم مرتبط با کسبوکار و کارآفرینی و همچنین علم ارتباطات و رشتههای همپیوند با آن در محیط های علمی و همچنین نوآور و خلاق و برگزار میشود و مشتمل بر دو بخش «ارائه توسط سخنران» و «گفتگو حضار با یکدیگر» است.
نظر شما